ساخت سقف ساختمان‌های بتنی از تیرچه استفاده می شود. تیرچه و تیر آهن از رایج ترین مواد و مصالحی هستند که در ساخت هر بنایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از تیرآهن برای استحکام بخشیدن به ساختمان‌ها استفاده می شود. تیرچه‌ها نیز از جمله اجزاء مهم در ساخت و ساز هستند. به طور معمول تیرچه و تیرآهن اغلب در کنار هم استفاده می شوند اما یاهن تفاوت هایی دارند. در این مقاله قصد داریم تفاوت تیرچه و تیر آهن را بیان کنیم.

پر مصرف ترین سایز تیرآهن کدام است ؟

تیرآهن چیست؟

تیرآهن یکی از مهمترین و کاربردی ترین مقاطع فولادیست که در ساختمان سازی از آن استفاده می‌شود. تیرآهن از دو بال، عمود بر جان ساخته می‌شود. شکل سطح مقطع آن به صورت I و یا H است و کاربرد آن تحمل نیروهای وارد از نیروی برشی و لنگر خمشی ست. تیرآهن به دلیل نصب و اجرا سریع، امکان توسعه سازه و قابلیت اتصال قطعات متعدد کاربرد بسیار چشمگیری دارد. به طور معمول برای تولید تیرآهن از روش نورد گرم استفاده می شود. در این روش ابتدا شمش فولادی وارد کوره شده و تا دمای نرم شوندگی دمای آن بالا برده می شود سپس از میان مجموعه ای از غلتک ها عبور داده می شود. در نتیجه سبب کاهش مقطع و افزایش طول قطعه می‌شود. در پایان، با عبور از قفسه های نورد میانی و پایانی، تیرآهن تولید می‌شود.

تفاوت بین تیرآهن و تیرچه در چیست

​​​​​​کاربرد انواع تیرآهن ها

  • خرپا

  • ستون ها

  • نعل در درگاه

  • پل های زنبوری

  • تیر در پوشش سقف ها

تیرچه چیست ؟

تیرچه یکی از متریال پیش ساخته‌ای است که متشکل از بتن و آرماتورهای فولادی بوده و با قرارگیری بلوک‌ها مابین تیرچه ها به عنوان قالب و با بتن پوششی درجا ریخته شده مقطع مرکب تی شکل مناسبی را تشکیل می دهند. تیرچه ها به دو نوع تیرچه خرپایی و تیرچه پیش تنیده تقسیم می‌شوند. بسته به نوع و میزان بار زنده وارد بر سقف، دهانه و فواصل تیرچه ها، ابعاد تیرچه‌ها متفاوت می باشد. حداقل ضخامت بتن تیرچه 40 میلی‌متر و حداقل عرض آن 100 میلی‌متر است. میلگردهای کششی و فشاری اصلی آجدار و حداقل قطر آنها 8 میلی‌متر، میلگردهای مهاری از نوع ساده و حداقل قطر آنها 6 میلیمتر خواهد بود. قبل از حاصل شدن مقاومت بتن ریخته شده، وزن بلوک‌ها و بتن توسط تکیه گاه های موقت یا شمع بندی حفظ و نگهداری می‌شود و پس از حصول مقاومت بتن ریخته شده، تیرهای T شکل بتنی به هم چسبیده و کنار هم، لنگر خمشی حاصل از بارهای قائم سقف را تحمل کرده و به تیرهای اصلی یا تکیه گاه ها انتقال می‌دهند.

اسلب فولادی یا تختال چیست؟ و کاربرد آن

جنس تیرچه 

تیرچه یا الوار افقی به چوب های چهارتراشی می گویند که در سقف یا کف ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. تیرچه ها از جنس چوب، فولاد یا حتی بتن ساخته می شوند که هر کدام دارای خصوصیات منحصر به فردی می‌باشند و مناسب استفاده در محیط تعریف شده ای هستند.

کاربرد تیرچه

سقف ساخته شده با تیرچه و بلوک از سقف های مجوف بوده و به دلیل نصب آسان و اقتصادی بودن و همچنین عایق بودن از نظر حرارت و صوت، همواری سطح پس از نازک کاری و در نتیجه سرعت اجرا بسیار کاربردی هستند. تیرچه های پیش ساخته از فلز یا ترکیبی از فلز و بتن ساخته شده‌اند و به عنوان بخشی از سیستم باربر سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر یک از این نوع سقف‌ها به لحاظ جزییات اجرایی و نیز نوع بلوک مصرفی دارای تنوع بسیاری هستند. همانند سقف های با بلوک بتنی, بلوک سفالی, بلوک پلی استایرن و غیره.

کاربرد تیرآهن و تیرچه

تفاوت تیرآهن و تیرچه در چیست؟

تیرآهن با توجه به مواد سازنده آن دارای استحکام بالایی بوده و بنابراین قابلیت تیرآهن یک فاکتور مهم در امر ساخت بنا‌های مهم به حساب می‌آید. هدفمندی که برای بنای ساختمانی وجود دارد با هر معماری، تنها اهمیت در استحکام و مقاومت آن بنا می‌باشد. در نتیجه تیرچه‌ها هنگامی که در کنار تیرآهن قرار داده می‌شوند شکل بهتری از استحکام و مقاومت را برای بنای ساختمانی به وجود می‌آورند و در واقع یکی از اصلی‌ترین نکاتی هستند که برای ساختمان سازی از آن‌ها بهره برده می‌شود‌. به هر حال تیرچه و همین طور تیرآهن هر دو متریال مهم و کاربردی برای ساختمان سازی هستند. یکی از تفاوت های مهم تیرآهن و تیرچه میزان ضخامت آن‌هاست. معمولاً تیرآهن دارای ضخامت بیشتری بوده و نسبت به تیرچه بزرگ‌تر است. تیرچه اندازه کوچکتری دارد و در کنار تیرچه‌های دیگری نیز قرار داده می‌شود و به تنهایی نمی‌تواند به کار رود. میبایست به این نکته توجه داشت که تیرچه خود بر روی تیرآهن قرار داده می‌شود. از تیر آهن ها معمولا به شکل ستون استفاده می شود که شاخه هایی در کنار خود ندارد. به عبارتی این تیرچه است که در قسمت های کناری تیرآهن مور استفاده قرار می گیرد. پس می‌توان نتیجه گرفت که تیرچه باعث افزایش کارایی تیرآهن می‌شود یا به عبارتی این دو مکمل یکدیگرند. تیرآهن اصولا برای پشتیبانی از سقف کاربرد دارد و باعث می‌شود که استحکام و یکپارچه گی بیش از اندازه‌ای را به کمک تیرچه‌ها برای سقف به ارمغان آورد. تیرآهن‌هایی که برای سقف به کار میروند بسیار حائز اهمیت هستند و همچنین دارای قیمت‌های متفاوتی هستند.

کاربرد تیرآهن در ساختمان سازی و سازه‌های فولادی

سخن پایانی 

تیرچه و تیرآهن مکمل یکدیگرند. بدین گونه که فقط یک تیرآهن در سقف وجود دارد که تیرچه های بسیاری را حمایت می کند تا مقاومت سقف بالا برود. در نتیجه اهمیت تیرآهن و تیرچه به یک اندازه است و هیچکدام نمی تواند جایگزین دیگری شود.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0