سایز تیرآهن

 

استفاده از تیرآهن برای ساخت انواع سازه در ایران مرسوم است. سایز تیرآهن در واقع طول جان آن می‌باشد؛ یعنی ارتفاعی که بین دو لبه تیرآهن قرار دارد. تیرآهن در سایزها، انواع و استانداردهای گوناگون تولید و عرضه می‌شود که هر کدام کاربرد خاصی نسبت به موقعیت مورد استفاده دارند. اما برخی از سایزهای تیرآهن فروش بیشتری نسبت به سایرین دارند.

The most widely used beam size

همه چیز درباره تیرآهن 

استانداردهای تولید تیرآهن و انواع آن

 

انواع استاندارد تولیدی تیرآهن اعم از IPE، INP، IPB و CNP می‌باشد. هر یک از این دسته‌بندی‌ها دارای ظاهر هندسی متفاوتی هستند؛ در حقیقت سایز و ابعاد آنها متفاوت خواهد بود.

  • تیرآهن INP

تیرآهن‌های INP در ایران مصرف زیادی ندارند؛ در نتیجه تولید و عرضه آنها نسبت به سایرین کمتر خواهد بود.

  •  تیرآهن IPE

 تیرآهن IPE از پرمصرف‌ترین تیرآهن‌ها به حساب می‌آیند. به عبارتی می‌توان گفت پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن از دسته تیرآهن‌های IPE هستند.

  • تیرآهن IPB

تیرآهن IPB یا همان تیرآهن هاش در بازار آهن به مقاومت و استحکام بالا شناخته می‌شود. این نوع تیرآهن بال‌های پهن و ضخامت بیشتری دارد.. تیرآهن IPB در دو نوع HEA و HEB تولید می‌شود. 

  • تیرآهن CNP

تیرآهن CNP به تیرآهن لانه زنبوری نیز معروف است که در کاربری مخصوص خود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

The most widely used beam size

تشخیص سایز تیرآهن

 

اصولاً به صورت چشمی می‌توان سایز تیرآهن را تشخیص داد، زیرا که سایز تیرآهن با ارتفاع جان مشخص می‌شود. در واقع قسمت جان تیرآهن همان فاصله بین دو بال بوده که برحسب سانتی‌متر بیان می‌شود. هرچه طول جان به همان نسبت سایز تیرآهن نیز بزرگ‌تر خواهد بود. برای مثال تیرآهن سایز 14 یعنی IPE 14 با ارتفاع 140 میلی‌متر و عرض بال 64 میلی‌متر تولید می‌شود. رقم 14 سانتی‌متر همان ارتفاع جان تیرآهن است.

 

پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن

 

تیرآهن‌ها در سایز های مختلف از 10 تا 100 سانتی‌متری تولید می‌شوند. به نسبت سایزها و در نتیجه کاربرد متفاوت هرکدام، تمام تیرآهن‌های تولید شده به یک میزان به فروش نمی‌رسند. از بین تمام تیرآهن‌های تولیدی، برای برخی سایزها تقاضای زیادی در بازار وجود دارد. حتی برخی کارخانجات، خط تولید خود را متناسب با تقاضای بازار تنظیم می‌کنند. یعنی هرچه فروش بیشتر به همان میزان تولید آن نوع از تیرآهن بیشتر خواهد شد و خط تولید کارخانجات، متمرکز بر تولید محصول پرفروش خواهد بود.

پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن براساس میزان تولید کارخانجات و میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. یعنی اگر میزان درخواست مصرف‌کنندگان تیرآهن را بررسی نماییم، تشخیص پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن آسان‌تر خواهد بود. همچنین حجم تولید انواع سایز تیرآهن، پرمصرف‌ترین سایزها را مشخص خواهد کرد. همان‌طور که پیشتر توضیح داده شد، انواع سایز تیرآهن براساس استاندارد دسته‌بندی می‌شود. از طرفی انواع استاندارد تیرآهن، مقاومت و استحکام آن را نیز مشخص می‌کند.

با توجه به توضیحات گفته شده و بررسی میزان تولید کارخانجات مختلف همچنین میزان تقاضا، می‌توان سایز 12، 14، 16، 18 و 20 از جمله پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن در ایران نام برد. از میان سایزهای نام برده، تیرآهن سایز 14، تیرآهن سایز 16 و تیرآهن سایز 18 نسبت به دو سایز دیگر تقاضای بیشتری دارا می‌باشند.

The most widely used beam size

فلزهای مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی

بررسی سایزهای تیرآهن و کاربرد آن‌ها 

 

  • تیرآهن سایز 12

تیرآهن IPE سایز 12 اگر در شاخه 6 متری تولید شود با وزن استاندارد 62/4 کیلوگرم و در شاخه 12 متری با وزن 124/8 کیلوگرم خواهد بود. طول این نوع تیرآهن قابل تغییر بوده و این نوع تیرآهن در ساخت سقف سازه و گاها در ساخت تیر و ستون کاربرد دارد.

  • تیرآهن سایز 14

 تیرآهن سایز 14، یکی از پرفروش‌ترین سایزهای تیرآهن می‌باشد. تیرآهن IPE سایز 14 با وزن حدودی 77/4 در شاخه 6 متری و وزن 154/8 در شاخه 12 متری به تولید می‌رسد. تیرآهن 14 درساخت تیر و ستون، نعل درگاه و ساخت خرپا به کار برده می‌شود.

  • تیرآهن سایز 16

 کاربرد تیرآهن 12، 14 و 16 در سازه‌ها تقریبا یکسان می‌باشد فقط با توجه به سایز، هر یک در مکان و موقعیتی مناسب استفاده می‌شود. وزن تیرآهن 16 حدودا 94/8 و 189/6 کیلوگرم در دو اندازه 6 متری و 12 متری می‌باشد. تیرآهن 16 در ساخت تیر و ستون سازه کاربرد دارد و به همین دلیل جزو پرمصرف‌ترین سایزهای تیرآهن است.

  • تیرآهن سایز 18

تیرآهن سایز 18 یکی دیگر از پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن در بازار آهن ایران است. این نوع تیرآهن در مقایسه با دیگر تیرآهن‌های معرفی شده، سایز بزرگ‌تری دارد و به همین دلیل در سازه‌های عظیم و نیازمند قدرت و مقاومت بالا به کار برده می‌شود. وزن تیرآهن سایز 18 در شاخه 6 متری 112/8 و در شاخه 12 متری 225/6 می‌باشد.

  • تیرآهن سایز 20

تیرآهن سایز 18 و 20 در ساخت ابعاد بزرگ کاربرد بسیار دارند. وزن سایز 20 در دو طول 6 و 12 متری به ترتیب 134/4 و 268/8 است. در واقع سایز 20 تیرآهن برای ساخت ستون‌ برج‌های بلند به کار برده می‌شود.

 

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0