کاربرد تیرآهن در ساختمان سازی و سازه‌های فولادی

کاربرد تیرآهن در ساختمان سازی و سازه‌های فولادی

تیرآهن چیست؟

تیرآهن را می‌توان جهت نگهداری ستون برای تحمل بارهای مختلف وارده بر سازه استفاده نمود. تیرآهن علاوه بر کاربرد در سازه‌های ساختمانی، در پروژه‌های مختلف دیگری نیز کاربرد‌های بسیاری دارد. تیرآهن را می‌توان یکی از محصولات نهایی فولادی و یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی در ساخت سازه‌هایی با اسکلت فلزی به حساب آورد. برای تعریف تیرآهن می‌توان بدین گونه آن را توصیف کرد: تیرآهن یکی از مقاطع فولادی است که از 2 بخش جان تیرآهن (پشت تا پشت) و بال‌های آن‌که همان لبه‌ها و کناره را شامل می‌شوند، تشکیل شده است. جان تیرآهن در برابر نیروهای برشی مقاومت کرده و بال‌ها در مقابل گشتاور خمشی تاب می‌آورند. تیرآهن از جنس فولاد و آهن است و محصولی مهم و پرکاربرد سازه‌ها محسوب می‌شود؛ چرا که فلزات آهنی از استحکام و مقاومت بالایی برخوردارند و در اسکلت ساختمان ها نقش مهمی را به عهده خواهند داشت. در واقع تیرآهن یک مقطع طویل معمولاً ۶ یا ۱۲ متری است که سطح آن شکلی شبیه به I دارد. تیرآهن I را تیر معمولی می نامند و در تمام پروژه های ساختمانی جدید از آن استفاده می‌شود. تیرآهن‌ها در ابعاد و اندازه‌های گوناگون ساخته و عرضه بازار می‌شوند‌.

The use of steel beams in construction

انتخاب تیرآهن مناسب برای ساختمان

با توجه به مساحت یک سازه و اینکه برای چه نوع کاربردی ساخته و طراحی می شود، از مصالح مناسب با آن ساخته می شود. بخش زیادی از اسکلت ساختمان از تیرهای فولادی و آهنی تشکیل می شود. اسکلت ساختمان ها از انواع تیر فولادی در سایز و مشخصات مختلف، نبشی، قوطی، ناودانی، ورق و سایر مقاطع ساخته می شود. اسکلت در استحکام، ظاهر و انسجام سازه بسیار حائز اهمیت است‌. با در نظر داشتن شکل بنا، تعداد طبقات، منطقه جغرافیایی، کاربری و فاکتورهای مؤثر دیگر می‌توان استانداردهای مختلفی از تیرآهن‌ها را در سازه‌ها به کار برد. نکته بسیار مهم استفاده درست و اصولی از تیرآهن در اسلکت سازه است‌ و در صورت رعایت نکردن آن احتمال بروز حادثه و ایجاد ضرر و زیان بسیار بالا است. میزان مقاومت، استحکام، مقاومت کششی، خمشی، برشی، تحمل وزن و مقامت به خوردگی از ویژگی‌های مهم هر محصول به شمار می‌رود و در قبل از استفاده باید این موضوع را در نظر گرفت. 

پر مصرف ترین سایز تیرآهن کدام است ؟

اساسی ترین کاربردهای تیرآهن در ساختمان‌سازی 

  • کفی ستون

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای استفاده از تیرآهن در ساختمان‌سازی، کفی ستون است. از مزایای استفاده از این محصول، امکان دریل‌کاری و ایجاد سوراخ یا مشعل‌کاری برای اتصال پیچ و برش‌کاری است. این کفی‌ها در اصل، برای اتصال نبشی به ستون بسیار پرکاربرد هستند و به دلیل قابلیت پیچ‌کاری و جوش می‌توانند مانند بستری عمل کنند که محافظ نبشی و ستون‌ها خواهند بود.

  • تیرهای اصلی یا شاه تیر

از تیرآهن می‌توان به عنوان شاه‌تیر در ستون‌ها استفاده نمود. شاه‌تیر به ستون‌ها متصل شده و مهم‌ترین وظیفه آن نگهداری تیرک‌های میانی هر طبقه است.

The use of steel beams in construction

  • ستون ها

اگر یک سازه، بیش از یک طبقه را دارا باشد، می‌توان از تیرآهن به عنوان ستون یکپارچه استفاده نمود؛ بدین گونه که طول ستون از سقف طبقه‌ی بالا بیرون زده شود تا ستون طبقه‌ی بعدی را به آن متصل کند. تیرآهن‌های هاش یا بال‌پهن اگر با مقاطع تقریباً مربعی‌شکل استفاده شوند، برای ستون‌ها به ویژه ستون‌های قطور بسیار مناسب هستند. 

همه چیز درباره تیرآهن

  • تیرک‌های میانی

تیرک‌ها از ستون‌ها و شاه‌‌تیرها کوچک‌تر بوده و به عنوان تیرآهن کوچک نیز شناخته می‌شوند. در واقع تیرک‌ها نسبت به شاه‌تیر کمتر مورد استفاده قرار میگیرند و درنتیجه از اهمیت کمتری برخوردارند، اما از آنجا که تیرآهن در تحمل وزن ساختمان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، این تیرک‌ها در بالا و پایین تیرآهن‌ها قرار می‌گیرند. تیرک‌های میانی به نحوی در هم قفل می‌شوند که بتوانند فشار و نیروی زیادی را تحمل کنند. اصولا، مهم‌ترین وظیفه‌ی تیرک‌های میانی این است که فشار را به صورت عمودی به شاه‌تیر و ستون‌ها انتقال می‌دهند‌.

  •  تیرآهن خرپا

از تیرآهن در ساخت خرپا هم استفاده می‌شود به گونه‌ای که تیرها را مانند خرپا کنار هم قرار می‌دهند تا در سقف انبار و سوله‌ها قابل استفاده باشند.

  • تیرهای باریک کرومیت

تیرهای باریک کرومیت، نسبت به تیرک‌ها باریک‌تر هستند اما طول آن‌ها بلند‌تر است؛ به همین سبب تیرک‌های باریک نام گذاری شده اند. تیرک‌های باریک کرومیت دارای یک سطح نشیمن‌گاه هستند که بر روی تیر اصلی قرار می‌گیرد. تیرآهن‌های تراس، بر خلاف این نوع تیرک‌ها، با هر سیستمی سازگارند و به همین دلیل از تنوع بیشتری برخوردارند.

 

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0