تیرآهن چیست؟

 

تیرآهن‌ را می‌توان به عنوان مهمترین و پرکاربردترین پروفیل ساختمانی تولید شده از آهن به شمار آورد که سطح مقطعی به شکل حروف انگلیسی I و H دارد. تیر آهن اصلی ترین جزء ساخت ساختمان های اسکلت فلزی بوده و در مجموع بدون وجود تیرآهن عملا می ‌توان ساختمان سازی اسکلت فلزی را غیرممکن دانست. تیرآهن که جز اصلی یک سازه شناخته می‌شود وظیفه ی اصلی و اساسی آن در ساختمان سازی است که فشار و بارهایی که بر ساختمان وارد می شود، تحمل می‌کند. تیرآهن ها شامل دو بخش بال و جان بوده که بخش میانی تیرآهن که بخش اصلی آن نیز به شمار می ‌رود جان، و لبه ها و کناره ‌های آن بال نامیده می ‌شوند.

فلزهای مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی

انواع تیرآهن و استاندارد آن

 

  • تیرآهن IPE : استاندارداروپا و آلمان – ارتفاع ۸۰-۶۰۰ میلیمتر

  • تیرآهن INP: استاندارد چین و روسیه – ارتفاع ۸۰ تا ۶۰۰ میلیمتر

  • تیرآهن IPB : تیراهن بال پهن – ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر

All about the beam

تیرآهن IPE

تیرآهن IPE تیرآهن معمولی و استاندارد بوده که شکلی شبیه به I دارد و بدین گونه در ایران تولید و عرضه می‌شود. این تیراهن طبق استاندارد اروپا تولید می‌ گردد و ضخامت در بال آن ثابت است. یعنی اگر از بالا به دو تیر نگاه کنیم ،ضخامت بال‌ها در ابتدا و انتها یکنواخت بوده که استاندارد ایران می باشد و لذا این تیرآهن کاربرد بیشتری در بازار دارد.

تیرآهن INP

تیرآهن INP تیرآهنی به شکل I می باشد که ضخامت بال آنها با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کاهش می‌یابد و استاندارد کشور روسیه و چین می‌باشد. از ویژگی‌های این تیراهن می‌توان به نازکی بال‌ها در ابتدا و ضخیم شدن آن در انتهای تیر اشاره نمود.

تیرآهن IPB

تیرآهن IPB تیر به شکل H بوده که جز تیر اهن‌های عریض می باشد که در آنها طول بال‌ ها نسبت به تیرآهن‌های IPE افزایش می یابد.

 

مفهموم علامت ها

 

علامت V در انواع تیراهن ها نشان دهنده سنگین بودن تیرهاست. علامت L نشان دهنده سبک بودن تیراهن می‌باشد. برای مثال IPBV نشان دهنده تیرآهن عریض سنگین و IPBL نشان دهنده تیراهن عریض سبک می‌باشد.

All about the beam

تیرآهن زنبوری 

 

این نوع تیرآهن دارای حفره‌های توخالی در طول جان بوده که همین موضوع سبب شده که ظاهری شبیه به لانه زنبور داشته باشد. در فرآیند تولید این محصول برای اینکه تیرآهن بتواند لنگر خمشی را به میزان بیشتری تحمل کند، جان آن را به شکل ذوزنقه برش می‌دهند و آن‌ها را به هم جوش می‌زنند. وزن سبک تیرآهن های لانه زنبوری از مهمترین مزایا و ویژگی‌های این نوع تیرآهن محسوب می‌شود که درنتیجه از نظر اقتصادی استفاده از آن‌ها به صرفه‌تر خواهد بود. همچنین وجود حفره‌ها در در تیرآهن لانه زنبوری سبب ایجاد فضای مناسبی برای عبور لوله‌های برق و تاسیسات می‌شوند.

از کاربردهای این تیرآهن می‌توان به استفاده از آن در صنایع مختلفی مانند پل سازی، حمل و نقل و همچنین پروژه‌های عمرانی اشاره نمود. در ساخت این تیرآهن، باید استانداردهایی که باعث افزایش ارتفاع سازه می‌‌شوند، رعایت شود. عدم رعایت این استانداردها، قطعا موجب خرابی تیرآهن می‌شود.

 

کاربرد انواع تیرآهن

 

از آنجا که تیرآهن کاربرد بسیاری دارداز آن در ساختمان سازی در موارد مختلفی می‌توان استفاده نمود. ستون‌ها، تیرهای اصلی، خرچا و تیرهای باریک از مهمترین موارد کاربرد تیرآهن هستند. از بین این موارد، کفی ستون، مهمترین کاربرد تیرآهن در ساختمان سازی است. از کفی در اصل برای اتصال نبشی به ستون استفاده می‌شود. در نتیجه، ایجاد مقاومت بالا در برابر تنش‌های حاصل از نیروی بُرشی و لنگر خمشی، از مهمترین کاربرد و وظیفه تیرآهن به حساب می‌آید.

All about the beam

تیرآهن هاش چیست؟

 

تیرآهن هاش که با علامت H نشان داده می‌شود، یکی از انواع تیرآهن‌های پرکاربرد در ساختمان سازی است. این نوع تیراهن با نام تیرآهن بال پهن نیز شناخته می‌شود. تیرآهن هاش به سه دسته تیرآهن هاش سبک، تیرآهن هاش سنگین و تیرآهن هاش فوق سنگین دسته بندی می‌شود. از کاربرد تیرآهن هاش در سدسازی، پل سازی و همچنین پالایشگاه‌ها می‌توان اشاره نمود. تیرآهن هاش علاوه بر مقاومت بسیار دارای استحکام بالایی بوده و سبب صرفه جویی در آهن به کار رفته در سازه می‌شود. سرعت نصب تیرآهن هاش در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی بسیار است؛ البته این نوع تیرآهن در دمای بالا مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد.

 

تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین

 

تیرآهن هاش کاربردهای گوناگونی دارد. این نوع تیرآهن، در ستون‌ها و به طور کلی در مکان‌هایی که نیاز به مقاومت بالا باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. تیرآهن هاش سایز ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر تولید می‌شود. نوع سبک و سنگین این توع تیرآهن از لحاظ کاربرد باهم متفاوت است. تیراهن هاش سبک، بال‌های پهنی دارد اما در مقایسه با تیرآهن هاش سنگین، ضخامت کمتری را داراست. نوع سنگین این تیرآهن به دلیل ضخامت بیشتر، در مکان‌هایی که نیاز به مقاومت بالا باشد، به کار می‌رود.

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0