صنعت خودروسازی

یکی از متقاضیان عمده ورق‌های فولادی و فلزی در کشور صنعت خودرو سازی است. ورق‌هایی در جنس‌های متفاوت در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر زمانی که در صنعت فولادی تغییری از نظر قیمت به وجود آید، صنعت خودرو نیز دستخوش تغییرات قیمتی می‌شود. 12 درصد از فولاد که در سطح دنیا تولید می‌شود در صنعت خودروسازی استفاده می شود.

 

ورق فولادی چیست؟

ورق‌های فولادی، صفحاتی بسیار نازک هستند و یکی از مهم‌ترین مشخصه‌هایشان کم بودن ضخامت آنهاست. ضخامت این ورق‌ها بین 0.4 تا 6 میلی‌متر می‌باشد. معمولا به صفحاتی که ضخامتی بالاتر از بازده عددی ذکر شده دارند صفحه فلزی می‌گویند.از دیگر مشخصات ورق‌های فلزی می‌توان به نازک بودن و قابلیت شکل‌پذیری و فرم‌دهی آنها اشاره کرد. از جمله‌ ورق‌ های فلزی که به امروز به وفور در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار داده می‌شود، ورق‌های فولادی هستند که از جمله انواع ورق‌ های فولادی می‌توان به ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق سیاه و لوله‌های بدون درز اشاره داشت.

ورق فولادی چیست؟

علت استفاده ازورق های فولادی در ساخت خودرو چیست؟

  • دوام بالا

فلز فولاد در مقایسه با مواد اولیه نظیر آلومینیوم و پلاستیک فشرده دارای مزیت مورد استفاده صنعت خودروسازی است؛ زیرا علاوه به مقرون به صرفه بودن و هزینه کمتر از دوام بسیار خوبی برخوردار است.

  • مزیت های محیط زیستی

فولاد فلزی است که کاملاً قابل بازیافت بوده و بهترین عملکرد را در کل چرخه عمر خود دارد. ضمن اینکه فولاد با هر تعداد دفعات بازیافت دچار کاهش کیفیت در خواص مکانیکی خود نمی­شود. و این از نظر محیط زیست جنبه مثبتی می­باشد.

  • ایمنی بالا

سختی، استحکام و خواص مکانیکی مطلوب فولاد می­تواند ایمنی بالای سرنشینان خودرو را فراهم کند.

  • قابلیت انعطاف پذیری

انعطاف پذیری فلز فولاد سبب می­‌شود طراحان به هنگام طراحی قسمت­های مختلف خودرو قدرت انتخاب بیشتری داشته باشند.

  • تعادل پذیری و تناسب وزنی

وزن خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این وضع باید در بازه مطلوب نگهداری شود. صنعت فولاد از نظر نسبت استحکام به وزن مناسب بوده و می­تواند بهترین گزینه باشد.

علت استفاده از محصولات فولادی در ساخت خودرو چیست؟

ورق‌های فولادی مورد استفاده در خودروسازی

  • فولاد ضد زنگ

یکی از ورق‌های فولادی مورد استفاده در صنعت خودروسازی، فولاد ضدزنگ است. این فولاد از نوع آلیاژ 304 بوده و از کاربردی ترین و مفیدترین ورق‌های موجود در این صنعت به شمار می‌رود. در ساخت قسمت‌هایی مانند فویل، سیم، ورق‌های فولادی، لوله و تسمه از این نوع ورق زیاد استفاده می‌کنند.فولاد ضد زنگ و مزایای آن

  • ورق گالوانیزه

این ورق در برابر خوردگی و نمک‌های موجود در آب از مقاومت بالایی برخوردار است. از دیگر مزیت‌های موجود در این ورق می‌توان به یکدستی در ظاهر و منعطف بودن آن اشاره کرد.ضخامت این ورق بین 0.4 تا 2 میلی‌متر بوده و معمولا در عرض‌ 800 تا 1800 میلی‌متر ارائه می‌گردد. همچنین ورق گالوانیزه دارای خاصیت رنگ‌پذیری بالایی نیز می باشد.

  • ورق‌ ASTM A36

این نوع ورق، به روش نورد گرم تولید شده و در ساخت بدنه خودرو از آن استفاده می‌کنند.

  • ورق روغنی

ورق روغنی تحت عملیات نورد سرد تولید شده و در ساخت بدنه از آن استفاده می‌کنند. خوب است بدانید که ماده اولیه تولید ورق گالوانیره ورق روغنی است. در ساخت مقاطع چهارگوش، ورق روغنی کارایی زیادی از خود نشان می‌دهد.ورق‌ سرد رنگ‌پذیری بالایی داشته، قابلیت جوشکاری قابل ملاحظه‌ای را می‌توان از آن شاهد بود و گزینه بسیار مناسبی در ساخت خودروها به شمار می‌رود.

ورق‌های فولادی مورد استفاده در خودروسازی

  • ورق C1010

از ورق C1010در ساخت اجزای بدنه خودرو استفاده می‌کنند. از جمله مزیت‌های این ورق می‌توان به مناسب بودن آن برای جوشکاری اشاره کرد. ورق C1010 به دو روش نوردگرم و نورد سرد تولید می‌شود.

  • ورق فولادی DP

ترکیبات شیمیایی و سیکل حرارتی انجام شده بر روی این نوع ورق باعث شده که ورق فولادی در دمای محیط در ساختار تشکیل شده از دو فاز فریت و مارتنزیت وجود داشته باشد. مارتنزیت سختی و استحکام بالایی داشته و از جمله جدیدترین متریال‌های مورد استفاده در صنعت خودرو به شمار می‌روند.

  • لوله فولادی بدون درز

یکی از انواع محصولات فولادی، لوله فولادی بدون درز است. از این نوع ورق برای ساخت سیستم اگزوز استفاده می‌کنند. لوله‌هایی که با این ورق تولید شده‌اند باید تحت تست‌ هایی مانند تست لوله، تست مبدل، تست شلنگ و صداخفه‌کن قرار داده شوند و این تست ها را با موفقیت پشت سر بگذرانند.

  • ورق فولادی‌ TRIP

ورق فولادی‌ TRIP نیز از دیگر انواع ورق‌های فولادی مورد استفاده در صنعت خودروسازی به شمار رفته و به دلیل ساختار خاصی که دارد دارای مزیت‌هایی همچون مقاومت در برابر ضربه، قابلیت فرم‌دهی، افزایش طول و غیره است. معمولا برای ساخت بدنه خودروهای جدید از این ورق فولادی زیاد استفاده می‌کنند.

  • ورق کربن متوسط

ورق کربن متوسط دارای قابلیت‌هایی مانند ماشین‌کاری، عملیات حرارتی و کشش سرد بوده که یکی از انواع متداول این نوع ورق، فولاد 1045  می‌باشد.از این نوع فولاد در ساخت اکسل خودرو استفاده می‌کنند. فولاد 1141 نیز از دیگر انواع ورق کربن متوسط بوده و استحکام بالاتری را برای آن ذکر کرده‌ اند.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0