فولاد ضد زنگ

از فولاد ضد زنگ در تجهیزات فراراونی استفاده می شود از ظروف آشپزخانه گرفته تا علوم ایرودینامیک و مراقبت های بهداشتی تا ساخت و سازها استفاده می شود. طراحان، مهندسان و دانشمندان مبتکر به ارزش آن در پروژه های مختلف اهمیت بسیاری می دهند.فولاد ضد زنگ نوعی آلیاژ کم کربن با حداقل 10.5 درصد کروم است. افزودنی کروم یک لایه بی اثر از اکسید کروم ایجاد می کند. برتری مقاومت در برابر خوردگی و پرداخت بدون لکه به لایه اکسید کروم نسبت داده می شود. سایر عوامل آلیاژی مانند نیکل، مولیبدن، تیتانیوم، گوگرد، منگنز نیز ممکن است وجود داشته باشند.

 

انواع فولاد ضد زنگ

  • فولاد ضد زنگ فریتی

فولاد ضد زنگ فریتی ساختاری مشابه آهن خالص در دمای محیط داشته و انعطاف پذیری و خواص خوردگی متوسطی دارند و بیشتر در صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • فولاد ضد زنگ مارتنزیتی

فولاد ضد زنگ مارتنزیتی دارای کربن نسبتا بالا، استحکام و سختی بالا همراه با خواص خوردگی متوسط می باشند و در وسایل جراحی و تیغه چاقو  معمولا به کار می روند.

  • فولاد ضد زنگ آستنیتی

فولاد ضد زنگ آستنیتی دارای خواص خوردگی و چقرمگی بسیار بالایی می باشند و پرکاربردترین دسته از فولادهای زنگ نزن را تشکیل می دهند و در صنایع شیمیایی و خودروسازی و … به کار می روند.

انواع فولاد ضد زنگ

  • فولاد ضد زنگ دو فازی

 خواص بینابین گروه فریتی و آستنیتی داشته و دارای استحکام بالایی می باشند و بیشتر در صنایع پتروشیمی مصرف می شوند.

  • فولاد ضد زنگ رسوب سختی

این نوع فولاد استحکام بالا همراه با خواص خوردگی متوسطی دارند و براساس ساختارشان به سه دسته آستنیتی، نیمه آستنیتی و مارتنزیتی تقسیم می شوند. این دسته از فولادها به دلیل استحکام بالای آن ها در صنایع هوا فضا و پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرند.

  • فولاد ضد زنگ آستنیتی

در فولادهای ضد زنگ آستنیتی گروه 200، منگنز به جای نیکل مورد استفاده قرار می گیرد. در فولادهای آستنیتی نیمه پایدار آستنیت در اثر تغییر شکل به مارتنزیت تبدیل می شود. آستنیت در فولادهای آستنیتی پرآلیاژ، پایدارتر بوده و در اثر تغییر شکل به مارتنزیت کمتری می شود. فولادهای آستنیتی نیمه پایداری نظیر 301 دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی بوده و در کاربردهای که نیازمند شکل پذیری بالایی باشند، استفاده می شوند. از جمله خواص دیگر این فولادها، کرنش سختی بسیار بالا و استحکام مکانیکی نسبتا پایین آن ها است. فولادهای 302 و 304 به دلیل مقاومت به خوردگی بالا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. با اضافه نمودن مولیبدن، فولاد 316 با خواص خوردگی بالاتر و استحکام دما بالا تولید می شود.

 

فولاد ضد زنگ چه مزیت هایی دارد؟

  • مقاوت در محیط های خورنده

یکی از ویژگی های فولاد ضد زنگ این است که در مدت زمان بسیار طولانی زنگ نمی زند. امکان جلوگیری از خوردگی، آن را به یک انتخاب بسیار مناسب تبدیل می کند. فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی در شرایط جوی مختلف مانند محیط اسیدی، قلیایی و کلردار مقاوم است. غلظت کروم بر توانایی مقاومت در برابر خوردگی تأثیر می گذارد. درجه های کم آلیاژ با محیط های مرطوب و آب سازگار هستند، در حالی که گریدهای آلیاژی بالا با محیط های خوردگی اسیدی، قلیایی و کلردار بهترین عملکرد را دارند.

  • سهولت در ساخت

فرایند ساخت شامل برش، جوشکاری، مهر و ابزار ضد زنگ است.فرایند ساخت ممکن است چالش برانگیز به نظر برسد. ماشین سنتی قدیمی می تواند مشکلاتی ایجاد کند. با ماشین کاری و ابزار مدرن، فولاد ضد زنگ را می توان برش داد، جوش داد، خم کرد، ماشینکاری کرد، مونتاژ کرد و به راحتی تحت هدایت حرفه ای ساخت.

فولاد ضد زنگ چه مزیت هایی دارد؟

  • قدرت و استحکام

عامل بسیار امیدوارکننده ای که فولاد ضد زنگ مورد استفاده در صنایع مختلف را به خود اختصاص می دهد، استحکام است. این می تواند در برابر ضربه ها و استحکام ذاتی در دماهای شدید مقاومت کند.

  • نسبت قدرت به وزن

فولاد ضد زنگ آستنیتی را می توان با کار سرد تقویت کرد و نسبت استحکام به وزن قابل توجهی را نشان می دهد. نسبت استحکام به وزن بالا، فولاد ضد زنگ را در صنعت هوانوردی ترجیح می دهد.فولاد ضد زنگ در طبیعت قابل بازیافت، پایدار و سازگار با محیط زیست است. سهم عمده تولید فولاد ضد زنگ از ضایعات فولاد ضد زنگ قدیمی به دست می آید.

  • مقاومت در برابر حرارت

فولاد ضد زنگ دارای مقاومت عالی در برابر آتش و حرارت است. درجه حرارت و استحکام بالایی را در مقابل پوسته پوسته شدن ارائه می دهد. فولاد ضد زنگ به طور گسترده ای در ساخت مبدل های حرارتی، دیگ های بخار، در صنعت هواپیما و نفت استفاده می شود.فولاد ضد زنگ استاندارد بالایی از بهداشت را ارائه می دهد. سطح صاف آن باکتری را برای تولید مثل نمی گذارد و به راحتی می توان آن را ضدعفونی و نگهداری کرد. فولاد ضد زنگ یک نیاز جدی ترجیحی در صنایع فرآوری مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و دارویی و در لوازم خانگی است.

  • ظاهری زیبا

سطح براق روشن جلوه دلپذیر زیبایی می دهد و از این رو در پروژه معماری استفاده می شود. نمونه درخشان فولاد ضد زنگ مورد استفاده در سالن کنسرت والت دیزنی و ابر شیکاگو ایالات متحده است.

فولاد ضد زنگ مزایای بسیاری از علوم مهندسی نیز به همراه دارد. طراحان پروژه باید به رویکرد تعبیه شده بلند مدت با پایداری توجه کنند. برای نتیجه گیری، فولاد ضد زنگ برنده آشکار در زمینه های مختلف است.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0