آهن سفید و یا آهن گالوانیزه

آهن سفید در بازار به نام آهن گالوانیزه نیز شناخته می‌شود،آهن گالوانیزه اساساً آهنی است که خارج آن با یک لایه روی محافظ، پوشانده شده است. آهن به صورت بالقوه مستعد تأثیر پذیری از آب و هوا است یعنی در معرض رطوبت و اکسیژن، آهن دچار زنگ زدگی و خوردگی می شود که با سپری شدن زمان، این نوع آسیب ها می تواند باعث کاهش کیفیت آهن شود و در اصل انسجام درونی آهن را به چالش می کشد. گالوانیزه کردن آهن یک روش ساده و مؤثر برای محافظت از آهن در برابر عوامل مربوط به آب و هوا و مانند آن ها ارائه می دهد.
آهن استاندارد کاملاً از عنصر فلز آهن تشکیل شده است، در حالی که آهن سفید یا گالوانیزه دارای یک لایه روی است که به سطح خارجی و داخلی آن اضافه شده است. وقتی آهن گالوانیزه می‌ شود، در حمام روی مایع، غوطه ور می شود. روی به صورتی حرارت می بیند که از حالت اولیه خود (جامد) به حالت مایع تغییر شکل بدهد. سپس آهن را در این حمام روی مذاب فرو می برند و پس از مدت زمانی به آن اجازه می دهند تا خنک شود. روی وقتی خنک می شود، سخت شده و پوسته محافظی روی سطح آهن ایجاد می کند.این محصول توانسته است امروزه جایگزین مناسبی برای آهن معمولی باشد.در حالت کلی گالوانیزه نمودن ورق فولادی باعث می‌شود تا مقاومت آن در برابر زنگ‌زدگی و سایش افزایش یافته و هم‌چنین منجر به افزایش طول عمر محصول و سازه می‌شود.

 

مراحل تولید آهن سفید

فولاد در محلول چربی زدایی تمیز می شود،پس از تمیز شدن، فولاد با قرار گرفتن در اسید سولفوریک گرم رقیق می شود،سپس فولاد در یک محلول آبی (به طور معمول کلرید روی - آمونیوم) شار می شود،پس از شار، فولاد از طریق غوطه وری در یک گودال روی مذاب گالوانیزه می شود،پس از آن، فولاد از نظر سازگاری و پوشش کامل بررسی می شود.

مراحل تولید آهن سفید

انواع آهن گالوانیزه

 آهن گالوانیزه در سه دسته بدون گل یا ساده، گل درشت و گل ریز تولید می‌شود.مقدار روی استفاده شده در لایه حفاظتی، میزان درصد خلوص، درجه حرارت مایع مذاب روی که آهن در آن شناور بوده و سرعت عملیات سرد شدن آهن از جمله مواردی هستند که بر روی دسته‌بندی و در نهایت کاربرد آهن سفید تأثیرگذار است.

 

ویژگی ها و مزایای آهن سفید

  • طول عمر بالا

یکی از مزیت‌های اصلی و مهم آهن سفید، طول عمر بیشتر آن است. به همین دلیل بیشترین کاربرد را نسبت به انواع آهن دیگر دارد.

  • هزینه‌ های تعمیر و نگهداری

آهن سفید یا گالوانیزه به جهت جلوگیری از زنگ‌زدگی و فرسایش استفاده می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا هزینه‌ های تعمیر و نگهداری آهن در صنایع مختلف نیز کاهش یابد.

  • استحکام لایه محافظتی

لایه ایجاد شده بر آهن از ماده روی مذاب است. این ماده از مقاومت بالایی در برابر رطوبت، خوردگی و زنگ‌زدگی برخوردار است در نتیجه موجب افزایش استحکام آهن سفید می‌شود.

  • شست و شوی آسان

 پوشش روی موجب ایجاد یک لایه تمیز و شفاف بر روی آهن می‌شود. این لایه تمیز و درخشان در صورت کثیف شدن به آسانی با یکپارچه و اسپری آب قلیایی پاک می‌شود.

  • محفاظت از آهن

لایه روی یا پوشش گالوانیزه ایجاد شده بر روی آهن سفید در تمامی قسمت‌ ها نفوذ می‌کند و تمامی سطح آن را در برابر ترکیب شدن با رطوبت و اکسیژن محافظت نموده و از زنگ‌زدگی و خوردگی تمامی مناطق پیشگیری می‌کند.

آهن سفید در چه صنایعی کاربرد دارد؟

آهن سفید در چه صنایعی کاربرد دارد؟

  • مخازن و لوله‌ های آب
  • دیوار، سقف سوله‌ ها و سالن‌ ها
  • تولید ناودانی‌ها، دودکش، شیروانی، کانال کولر و مجاری تهویه هوا
  • صنعت برق و الکترونیک با کاربرد قرار گرفتن در پانل‌ ها و تابلو های برق، سینی کابل
  • صنعت قطعات لوازم خانگی و تجهیزات لازم آشپزخانه مانند کابین‌ ها، لوله بخاری، لوله‌ های آب، کانال‌ های کولر، شیروانی و ….

بررسی خط تولید تجهیزات آشپزخانه صنعتی

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0