صنایع دفاع و وابسته

 

صنایع دفاعی که دولت ها و بخش های بازرگانی در آن درگیر می باشند، از بخش هایی چون تحقیق و توسعه، تولید و خدمات نظامی، تجهیزات، تاسیسات و کارخانجات، تشکیل شده است.صنایع دفاعی از کسب وکارهایی چون پیمانکاران دفاعی، تولیدکنندگان جنگ افزار، نیروهای مسلح خصوصی سازی و مجتمع های نظامی-صنعتی تشکیل می شود.

 

مهمات سازی و صنایع دفاعی

امروزه نرم‌ترین و سخت‌ترین مزیت نسبی توسعه اقتصادی پایدار و هوشمند، تقویت و توانمندی مهمات وصنایع دفاعی از تمامیت فرهنگی، اعتقادی، سیاسی، سرزمینی و جغرافیایی است و این صنعت دفاعی باید رشد و توسعه یابد.
اگر این صنعت تضعیف شود، بدون تردید مزیت‌های توسعه در دیگر بخش‌های غیردفاعی مانند توسعه صنعتی و بازرگانی و کشاورزی را هم از دست می‌دهیم.
صنایع دفاعی و نظامی کشور از شدیدترین تحریم‌ها به بالاترین پویایی رسیده است و از این الگو می‌توانیم به راحتی در توسعه صنایع کشاورزی و اقتصاد این عرصه بهره‌مند شویم.
ایجاد اقتصاد دانش بنیان در عرصه تولید ثروت عمومی خیلی راحت‌تر از توسعه صنعت دفاعی است و امنیت توسعه را به ارمغان می‌اورد. می‌توان از این ظرفیت‌ها برای توسعه اقتصادی و صنعتی همگن و غیرهمگن مانند ساخت هواپیما‌ها و کشتی‌های غیرنظامی و توسعه صنعت خودرو استفاده کنیم.
توسعه صنعت دفاعی، سبب شده است امروز مدیریت همه منابع زیرزمینی، روزمینی و اقتصاد فضایی در اختیار قرار گیرد.توسعه صنعت دفاعی، الگوی منظمی برای توسعه اقتصاد صنعتی و کشاورزی است و باید، از نسل سوم  نسل چهارم و نسل‌های بعدی هم منتقل و شود.در آن صورت اقتصاد صنعتی تحریم ناپذیر خواهیم داشت و می‌توانیم صنعت دفاعی را بنیانگذار تمدن اقتصاد‌ی هم بدانیم.

مهمات سازی و صنایع دفاعی

فلزات مورد استفاده در مهمات سازی، صنایع دفاع و وابسته

در صنایع نظامی، دفاعی باید از فلزاتی استفاده شود که سختی و استحکام مناسبی داشته باشند. در برابر خوردگی از خود مقاومت نشان دهند، در دمای منفی شکل پذیری خوبی داشته باشند،, دارای قابلیت جوشکاری عالی و خواص مکانیکی مطلوبی باشند و در نهایت باید در برابر حرارت بسیار مقاوم باشند. 

بسیاری از شرکت های سازنده موشک ها، صنایع دفاعی سعی دارند از فلزاتی استفاد کنند که ابعاد مناسب،, کیفیت خوب و ساختاری یکپارچه دارند. همچنین فلزاتی که برای ساخت اجزای مختلف تجهیزات نطامی به کار می روند باید بر اساس استانداردهای ASTM تولید شوند. امروزه آلیاژهای پیشرفته ای وجود دارند که باعث تحولات زیادی در زمینه ساخت تجهیزات دفاعی شده اند. 

  • فولاد

آلیاژهای فولادی، علاوه بر داشتن ویژگی هایی مانند سختی و استحکام بالا باید دارای انعطاف پذیری و شکل ها و گریدهای متفاوتی باشند. برخی از این آلیاژ ها شامل فولاد ضد زنگ،, آلیاژ تیتانیوم و غیره هستند، که به شکل محصولات فولادی متنوعی مانند ورق های فولادی،, صفحات فولادی،, میله و لوله تولید می شوند. مقاومت در برابر حرارت زیاد هم یکی از ویژگی های فولاد است. 10 روش برای برش لوله های فولادی

  • تیتانیوم

تیتانیوم یک فلز همه کاره است. از راکت های تنیس گرفته تا موتورهای موشک ها با استفاده از این آلیاژ فولادی ساخته می شوند. دلیل استفاده گسترده از تیتانیوم می تواند ویژگی های بسیار زیاد آن باشد. مقاومت کششی بسیار بالایی داشته و وزن آن بسیار سبک است، همچنین تیتانیوم از جمله آلیاژهای فولادی محسوب می شود که در برابر حرارت زیاد و خوردگی مقاومت زیادی از خود نشان می دهد.به دلیل وجود این ویژگی ها تیتانیوم در زیردریایی ها،, فضاپیماها و موشک ها، مهمات سازی و صنایع دفاعی به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. 

بررسی خطوط تولید مهمات سازی، صنایع دفاع و وابسته

  • آلیاژ هاستلوی

آلیاژ هاستلوی به گروهی از آلیاژهای فلزی نیکل گفته می شود که در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند.این آلیاژهای ترکیبی دارای خواص منحصر به فردی هستند و همین موضوع هم باعث شده است که قابلیت مقاومت در برابر خوردگی آنها تا حد زیادی نسبت به آلیاژهای سنتی افزایش پیدا کند.دو آلیاژ اصلی هاستلوی نیکل – مولبیدن (Ni-Mo) و نیکل – کروم (Ni-Cr) هستند. 

از دیگر مزایای فلز هاستلوی می توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • دارای کربن بسیار کم
  • دوام بالا در محیط های فرسایشی
  • مقاومت بسیار بالا در برابر محلول های اکسید کننده قوی

 

  • آلیاژ بریلیم

بریلیم که سبکترین فلز قلیایی زمین است به عنوان یک عامل سخت کننده در متالورژی و به عنوان فلز در موشک و در صنایعی مانند هوافضا و صنایع هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد. بریلیم یک فلز سفید یا نقره ای و نرم است و چگالی بسیار کمی دارد. درواقع بریلیم تنها فلز سبک پایداری است که نقطه ذوب نسبتا بالایی دارد. همچنین این فلز در برابر اکسیداسیون هوا مقاومت بالایی نشان می دهد. این ویژگی های شیمیایی بریلیم همراه با رسانایی الکتریکی بالا،, ظرفیت حرارتی زیاد و داشتن خواص مکانیکی مناسب در دماهای بالا باعث شده است این فلز کاربردهای ارزشمندی داشته باشد. بسیاری از قطعات مختلف موشک ها،, هواپیماها و بسیاری از وسایل نقلیه فضایی با استفاده از بریلیم ساخته می شوند. همچنین این فلز به دلیل داشتن توانایی کاهش سرعت نوترون ها کاربردهای قابل توجهی در راکتورهای هسته ای دارد.

  •  آلیاژ اورانیوم 

این آلیاژ یکی از منابع سوخت هسته ای است به عنوان فلز در موشک ها هم به کار می رود. اورانیوم یکی از معروف ترین فلزهایی است که اغلب کاربردهای نظامی دارد. راکتورهای هسته ای فقط به 3 تا 5 درصد اورانیوم نیاز دارند ولی برای ساخت سلاح هسته ای باید غلظت U-235 حداقل 90 درصد باشد. اورانیوم 235 عمدتا برای ساخت سلاح هسته ای و اورانیوم 238 که ماده معنی برای ساخت پلوتونیوم است برای تولید سوخت هسته ای به کار می رود.همچنین اورانیوم نوع 238 کاربردهای نظامی دیگری هم دارد. برای مثال از این نوع اورانیوم برای ساخت محافظ تانک،, در ساختار گلوله ها،, موشک ها و هواپیماها استفاده می شود.

آشنایی با چند مورد از تجهیزات تولید شد در صنایع دفاعی و وابسته

آشنایی با چند مورد از تجهیزات تولید شد در صنایع دفاعی و وابسته

  • تسلیحات متحرک
  • سلاح های ضد زره
  • سلاح های هواپرتاب
  • راکت های توپخانه‌ای
  • تسلیحات پدافند هوایی
  • سلاح های سبک و سنگین
  • گلوله های هوشمند توپخانه
  • خودرو های زرهی و معمولی
  • و غیره

ورق های مورد استفاده در صنعت خودرو سازی

 

ماشین آلات دیانی ماشین،مورد استفاده در تولید مهمات، صنایع دفاع و وابسته

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0