لوله های فولادی

 لوله‌های فولادی یکی از اصلی‌ترین محصولاتی هستند که در سازه‌های فلزی و حوزه ساختمان سازی از آن‌ها استفاده می‌شود.با توجه به کاربرد این لوله‌ها، نیاز است که آن‌ها را برش دهند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن، از آن استفاده کنند. روش‌های مختلفی برای برش انواع لوله فولادی وجود دارد که بسته به کاربرد لوله‌ها متفاوت است. 

 

10 روش برش لوله های فولادی

  • لیزر

سرعت برش با لیزر بسیار بالا و کیفیت بسیار عالی است؛ اما نکته قابل توجه اینجاست که دستگاه ماشین لیزر و تجهیزات آن بسیار گران است و معمولا در کارخانه‌های بزرگ برای عملیات برشی در مقیاس بزرگ استفاده می‌شود.

  •  اره فلزی

یکی از مهمترین مزیت‌های اره فلزی این است که می‌توان چندین برش را همزمان با این دستگاه انجام داد. در این دستگاه، از صفحات کرومی یا تیغه اره بُر نیتریدی استفاده می‌کنند؛ اما در حین اجرای کار، نمی‌توان جلوی چسبیدن براده‌های آهن به دیواره‌ی لوله را گرفت و همین موضوع باعث کاهش کیفیت برش می‌شود.

  • ماشین تراش اتوماتیک

از این روش برای برش همه‌ی لوله‌های فولادی نمی‌توان استفاده کرد؛ بلکه مناسب برای لوله‌هایی است که دیواره ضخیمی نداشته باشند. برش لوله با این روش، عمر طولانی‌تری دارد و کار به بهترین کیفیت انجام می‌شود.

  • پلاسما

پلاسما یک روش سریع برای برش فلزات و لوله‌های فولادی است که با حرارت بالا انجام می‌شود و باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود.حرارت بالای روش پلاسما، باعث تغییر رنگ دهانه لوله می‌شود که پس از انجام برش باید لوله تمیز و بی‌رنگ شود.

  • شعله یا هواگاز

در این روش برای برش لوله فولادی از شعله زیاد استفاده می‌شود؛ به همین دلیل دهانه‌ی لوله‌ی فولادی در زمان برش تغییر رنگ می‌دهد. به دلیل اکسید شدن آلیاژهای موجود در فولاد ضد زنگ، بهتر است حدالامکان از این روش استفاده نشود و روش‌های جایگزین انتخاب شود.

10 روش برش لوله های فولادی

  • دستگاه جوش‌ کاری

روش برش لوله فولادی با استفاده از دستگاه جوش ‌کاری همانند روش شعله، روش خیلی مناسبی نیست. با این که در این روش خبری از تغییر رنگ لوله نیست، اما آلاینده‌های ناشی از بُرش با دستگاه جوشکاری مانند دود، گرد و غبار، اشعه الکترود و… برای فردی که عملیات جوشکاری را انجام می‌دهد، خطرناک است.

  • وایرکاتینگ

برش لوله فولادی از طریق وایرکاتینگ یکی از بهترین روش‌ها است. یکی از مشکلات جزئی این روش این است که در فرآیند برش، مقداری تغییر رنگ لوله ایجاد می‌شود که با سمباده می‌توان دوباره آن را جلا داد. سرعت برش لوله با این روش بسیار کند است و حتی ممکن است ساعت‌های زیادی طول بکشد.

  • دستگاه فرزسنگی

همان‌طور که گفتیم در برخی از فرآیندهای برش، بُراده‌های فولادی به دیواره داخلی لوله می‌چسبند و جدا کردن آن‌ها کار دشواری است. حالا برش لوله فولادی با دستگاه فرزسنگی این مشکل را حل کرده است.فرزسنگی دستگاهی است که از تیغه‌های بسیار سخت تشکیل شده و از چسبیده براده‌های آهن به لوله جلوگیری می‌کند. این روش، علاوه بر این مزیت، هزینه نسبتا پایینی دارد.

  • دستگاه برش جت آب 

کیفیت برش لوله فولادی با دستگاه برش جت آب بهتراست، اما این ماشین بسیار گران قیمت و هزینه تجهیزات بسیار بالایی دارد.

  • برش ساینده

یکی از روش های ساده استفاده از اره برش یا همان اره ساینده است که بیشتر برای کارهای کم و سبک استفاده می شود و به دلیل نداشتن هیچ برنامه کاری، کار کردن با آن راحت است اما بدی آنها این است که در برابر حرارت مقاوم نیستند و قابلیت برش لوله های فولادی ضخیم را ندارند.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0