شابلون میلگرد چیست؟

از میلگرد در کنار بتن در صنعت ساختمان سازی نوین استفاده می شود که تأثیر چشمگیری در مقاومت و استقامت سازه دارد. این میلگردها در همه جا کاربرد دارند و در صنایع مختلف از آن ها استفاده می‌شود. میلگردها از نظر جنس و ظاهر به انواع گوناگونی دسته بندی می‌شوند که هرکدام کاربرد منحصر به فردی در یک صنعت و یا جاهای مختلف دارند. به عنوان مثال از برخی میلگردها در ساخت پل ها بهره گرفته می شود، چرا که استحکام بالایی دارند. اما از برخی میلگردها به دلیل خمیده شدن در صنایع دیگر استفاده می گردد. برای تشخیص سایز میلگرد عالوه بر تجربه شخص متخصص، از وسایلی نظیر شابلون میلگرد استفاده می شود.شابلون میلگرد بهترین وسیله برای اندازه گیری سایز میلگرد است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

زنگ زدگی میلگرد چیست و انواع و راه‌های پیشگیری از آن

What is the rebar template

کاربرد میلگرد و اهمیت آن در صنعت ساختمان سازی

بدون کشف و استفاده از میلگرد هیچ گاه برج های مرتفع ساخته نمی شدند؛ به عبارتی صنعت ساختمان سازی رسیدن به فناوری ساخت آسمان خراش ها و برج های مرتفع را مدیون میلگرد است. به اینکه ضریب انبساط دمایی بتن و فوالد نزدیک است، زمانی که تغییرات دمایی اعمال می شوند، لرزشی بین فولاد و بتن به وجود نمی آید و تنش های اضافی درونی بتن ایجاد نمی شود.

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

طول عمرسازه با استفاده از بتن آرمه یا مسلح بسیار افزایش می یابد و هنگام زلزله آسیب کمتری به ساختمان وارد خواهد شد. شابلون میلگرد نیز یکی از لوازم پرکاربرد این حوزه است. یکی دیگر از مزیت هایی که استفاده از میلگرد را در ساختمان ها الزامی کرده، رفتار مناسبی است که سازه هنگام آتش سوزی از خود نشان می دهد. هنگام وقوع آتش سوزی استحکام سازه توسط این ابزار کامالً حفظ شده و ساختمان هایی که با این نوع مصالح درست می شوند، هنگام آتش سوزی خسارت های بسیار سطحی به خود می بینند. امروزه تمام قسمت های ساختمان ها از مزیت حضور میلگرد بهره مند می شوند که برای اندازه گیری آنها نیاز به شابلون میلگرد است.

 

نحوه تشخیص سایز میلگرد

قبل از تایید و به فروش رساندن میلگرد، سایز میلگرد از جمله مواردی است که باید مورد توجه افراد قرار بگیرد تا از به وجود آمدن مشکلات احتمالی جلوگیری شود. از آنجا که میلگردها انواع گوناگونی دارند، در نتیجه از لحاظ ظاهری، اندازه، وزن و قطر با هم متفاوت هستند. ویژگیهای ذکر شده تأثیر مستقیمی بر روی قیمت میلگرد دارند. معموال قطر میلگردها ۶ الی ۳۲ میلی متر است که تشخیص سایز و اندازه آن ها برای کارشناسان این محصول کار سختی می باشد. روش های مختلفی برای تشخیص سایز میلگرد وجود دارد که استفاده از شابلون میلگردیکی از این موارد است.

علت شکستن میلگرد چیست ؟ چگونه از وقوع آن‌ جلوگیری کنیم؟

What is the rebar template

چگونگی تشخیص سایز میلگرد با استفاده از شابلون میلگرد و چشم

  • شابلون میلگرد

این وسیله از تجهیزاتی است که با استفاده از آن می توان اندازه میلگرد را مشخص کرد. اغلب مهندسان این حوزه شابلون های آماده را به همراه خود دارند که در صورت نیاز از آن ها استفاده می کنند. معمولا جنس این شابلون ها از روبان یا فیلم رادیولوژی هست.

  • با استفاده از چشم

بیشتر افراد با استفاده از چشم خود سعی به تشخیص اندازه و سایز میلگرد می نمایند که برخی از مهندسان خبره این کار، می توانند به راحتی با این روش اندازه میلگرد را به درستی تشخیص دهند. اما گاه ممکن است اشتباهاتی صورت بگیرد. الزم به ذکر است که برای مهندسین تازه کار استفاده از روش کنترل چشمی برای مشخص کردن اندازه میلگرد، کار مناسبی نیست. استفاده از روش کنترل چشمی برای تشخیص سایز و اندازه میلگرد، روش مناسبی نبوده و ممکن است گاهی اوقات خطاهایی رخ دهد که از این رو در آیین نامه‌های بازرسی اجازه استفاده از این روش داده نشده است.

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0