میلگرد چیست؟

میلگردها نوعی میله فولادی هستند که مقطع آنها به شکل دایره است.یعنی اگر یک میلگرد را به دست گرفته و به سطح مقطع آن نگاه کنید، یک شکل دایره‌ای مشاهده خواهید کرد.میلگردها در سایزهای متفاوت ساخته و در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود. 

 

میلگرد در ساخت وساز چه کاربردی دارد؟

میلگردها در ساختمان‌سازی نیز به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از عمده‌ترین موارد کاربرد میلگرد، بتن‌ریزی و افزایش استحکام بتن است.بتن نمی‌تواند در برابر نیروهای کششی و چرخشی به خوبی مقاومت کند و به همین دلیل و برای رفع این عیب به سراغ استفاده از میلگرد می‌روند.بتن در مقابله با این نیروها بسیار شکننده و ترد بوده و برای کاهش این خاصیت، آن را با میلگرد مسلح می‌کنند. به این نوع بتن که با کمک میلگرد مسلح شده است، بتن آرمه و یا بتن مسلح می‌گویند.

 

میلگرد وکاربرد آن در صنعت

میلگرد وکاربرد آن در صنعت

تفاوت شکل ظاهری میلگرد صنعتی و ساختمانی 

بر اساس شکل ظاهری می توان میلگردها را به دو نوع آجدار و ساده تقسیم بندی کرد. در میلگردهایی که به آنها میلگردهای ساده گفته می‌شود هیچ برآمدگی بر روی میلگرد به چشم نمی‌خورد اما در میلگردهایی که به آنها میلگردهای آجدار گفته می‌شود، ناهمواری‌ها و یا برجستگی‌هایی بر روی سطح آن وجود دارد. به این ناهمواری‌ها و یا برجستگی‌ها آج می‌گویند.

میلگردهای ساده و آجدار، هم قابلیت استفاده در صنعت را داشته و هم می‌توان آنها را در ساختمان‌سازی به کار برد.میلگردهایی که در گروه A1 قرار دارند ساده هستند و بیشتر در صنعت، مورد استفاده قرار می‌گیرند.میلگردهایی که در سایر دسته‌ها قرار داده می‌شوند از نوع آجدار بوده و بیشتر در ساخت‌وساز به کار برده می‌شوند.

 

تفاوت خواص مکانیکی میلگرد صنعتی و ساختمانی

در میلگردهایی که در ساخت‌وساز به کار گرفته می‌شوند باید خواصی مانند مقاومت در برابر کشش و سختی وجود داشته باشد و خواصی مانند قابلیت خم‌کاری و وجود انعطاف‌پذیری بالا آنچنان دارای اهمیت نیست.

 خواص مکانیکی میلگردهای مورد استفاده در صنعت باید مواردی همچون بالا بودن استحکام، بالا بودن انعطاف‌پذیری، بالا بودن میزان خم‌شدگی و قابلیت ماشین‌کاری وجود داشته باشد.میلگردهایی در صنعت بسیار مورد استقبال هستند که قابلیت خمکاری بالایی داشته باشند، در صورتی که در صنعت ساختمان این قابلیت، مهم نبوده و خواص دیگری باید در میلگرد به کار برده شده در ساختمان‌سازی وجود داشته باشد.

تفاوت قطر و سایز میلگرد صنعتی و ساختمانی

در سایز میلگردهایی که در صنعت استفاده می‌شود تنوع بالاتری وجود دارد و این در حالی است که معمولا در میلگردهای مورد استفاده در ساختمان‌سازی سایز میلگردها بین 8 تا 32 میلی‌متر است. میلگردهای صنعتی را می‌توان در سایزهای بیش از 32 میلی‌متر نیز خریداری کرد.

 

تفاوت ترکیب شیمیایی میلگردهای صنعتی و ساختمانی

 برای تولید میلگردهای ساختمانی از آلیاژ ST37 استفاده می‌کنند. از آنجایی که میلگردهای ساختمانی در مقایسه با میلگردهای صنعتی حوزه کاربردی وسیعی ندارند به همین دلیل از آلیاژهای متفاوت برای تولید این نوع میلگرد استفاده نمی‌کنند.

میلگردهای صنعتی کاربرد زیادی دارند و به همین دلیل، متریالی که برای تولید آن به کار برده می‌شود تنوع بیشتری در مقایسه با میلگرد مورد استفاده در ساختمان دارد. مقدار عناصر آلیاژی و مقدار کربن به کار برده شده برای تولید میلگرد صنعتی تنوع بیشتری دارد و این موضوع برای به دست آوردن خواص جدید از فولاد صورت می‌گیرد.فولاد ضد زنگ و مزایای آن

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0