ورق فولادی چیست؟

 

ورق فولادی از ورق‌های فلزی محسوب می‌شود که در جهت اهداف ساختاری و زیبایی بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق‌ها محصول نورد مسطح هستند و به صورت سیم پیچ پیچانده می‌شوند تا هم حجم کمتری اشغال کنند و هم حمل و نقل آنها به راحتی انجام شود. ورق فلزی در صنعت خودرو و ساخت و ساز لوازم خانگی، صنعت ساختمان سازی و نیز برای تعمیر و نگهداری آن مورد استفاده قرار می‌گیرد . لازم یه ذکر است که این ورق‌ها بر اساس نحوه‌ی فرآیند ساخت و نوع مواد و آلیاژهای مصرفی دسته بندی می‌شوند که هر کدام در بخشی از تولید و صنعت به کار برده می‌شود‌. از میان ورق‌های تولید شده در بازار آهن آلات، ورق گرم از طریق غلتک و در دمای بالا تولید می‌شود و دارای مقاومت زیادی است. با انجام یک مرحله اسید شویی روی ورق گرم، ورق سرد ساخته خواهد شد.

ورق های مورد استفاده در صنعت خودرو سازی

 

Steel sheet

انواع ورق فولادی

 

  • ورق سیاه (ورق گرم)

این ورق در برگیرنده سه دسته ورق سیاه صنعتی، آلیاژی و معمولی است. استاندارد این ورق بین St33 تا St52 تعریف شده است و این استاندارد بر اساس میزان کربن موجود در آنهاست که باعث قابلیت انعطاف پذیری در ورق می‌شود. از کاربردهای آن می‌توان به ساخت سوله، اسکلت سازی، سدها, مخازن وغیره اشاره نمود و به دو شکل رول و شیت عرضه بازار می‌شود. 

  • ورق گالوانیزه (ورق سفید)

ورق های گالوانیزه از ورق های روغنی هستند که برای جلوگیری از زنگ زدگی آن با فلز روی پوشانده شده اند. درنتیجه برای مصرف در جاهایی که بیشتر در معرض رطوبت مستقیم هستند کاربرد دارند که می‌توان بع مصرف برای تانکرها اشاره نمود. این ورق به دو شکل فابریک و رول فرم تولید می‌شود.

  • ورق رنگی

روش تولید این ورق ها بدین گونه است که از ورق های گالوانیزه رنگ شده در کوره به وجود می آید تا علاوه بر زنگ زدگی، نسبت به خوردگی در محیط های اسیدی و قلیایی نیز مقاوم شوند. به علاوه دارای شکلی زیبا و متنوع هستند؛ در نتیجه بیشترین کاربرد آن در نماهای داخلی و بیرونی ساختمان یا سقف و بدنه هاست و این ورق ها تنها به صورت رول تولید و روانه بازار می‌شوند.

Steel sheet

  • ورق روغنی (ورق سرد)

این ورق طی عملیات نورد سرد به ضخامت دلخواه میرسد و دارای مقاومت و استحکام بالایی بوده است و دارای شکل ظاهری مناسبی هستند. این نوع ورق به سه شکل معمولی St12، نیمه کششیSt13 و فوق کششی St14 تولید می‌شوند. بیشترین کاربرد آن در مواردی که باید تنش های زیاد یا اوزان بالا بدون تغییر ساختار فیزیکی تحمل شوند مانند سازه های فولادی در ساختمان سازی یا بدنه و قطعات اتومبیل که در معرض سایش و زنگ زدگی قرار دارند. 

  • ورق قلع اندود

ورق سیاه پس از نورد سرد به ضخامت مورد نظر رسیده و بعد با قلع یا کروم با فرآیند الکترولیت پوشانده می‌شود. گاهی نیز از روکش‌های پلیمری برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده می‌شود. از کاربرد های آن می‌توان به صنعت غذا برای ساخت قوطی کنسرو و بطری ها و صنعت خودروسازی در واشرسرسیلندر و ساختمان سازی هم در نرده ها, سقفها و غیره اشاره نمود.

  • ورق آلیاژی

ورق سیاه تحت عملیات حرارتی با عناصری مانند کربن ترکیب می‌شود تا سختی بالا رفته و قابلیت استحکام و سختی در برابر زنگ زده گی, سایش و خوردگی را دارا باشد. کاربرد ورق آلیاژی بیشتر در صنعت قطعه سازی، پل سازی، سکوهای نفتی، بدنه کشتی ها و کلا محیطهای در معرض رطوبت مستقیم و خوردگی است و به شکل رول و شیت تولید می‌شوند‌.

Steel sheet ​​​​​​

  • ورق اسیدشویی

ورق های اسیدشویی ظاهری شبیه ورق‌های روغنی دارند چرا که ورق سیاه به وسیله اسیدکلریدریک شسته شده و آلودگیها و ناخالصی های سطحی آن برطرف می‌شود و سطحی صیقلی پیدا میکند. این ورق به دو شکل رول و شیت یا برشی و فابریک تولید می‌شوند.

  • ورق آجدار

ورق‌های آجدار نوعی ورق گرم است که در سطح آن برآمده گی‌هایی به شکل مختلف از جمله بادامی, الماسی, شطرنجی و غیره که به گل ورق معروف است، ایجاد شده تا لغزندگی سطح آن از بین برود در نتیجه کاربرد این ورق در جاهایی است که بخواهند مانع سرخوردن افراد و اشیا شوند مانند پله ها, کف خودروها و کشتی ها و یا دستگاه‌های صنعتی است. این ورق به دو شکل کلاف و شیت عرضه و تولید می‌شوند.

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0