میلگرد یکی از مهمترین متریال های مورد استفاده در ساخت و ساز به حساب می‌آید که دارای استحکام زیادی بوده و همین مسئله سبب شده که استفاده از این محصول برای مهار دیوار گزینه مناسبی محسوب شود. میلگردها جهت افزایش مقاومت سازه و همچنین جلوگیری از تخریب دیوار مورد استفاده قرار می گیرند. میلگرد و ترکیب آن با بتن در ساخت دیوار استفاده می‌شوند. خواص مکانیکی و فیزیکی میلگرد سبب می‌شود تا دیوار فشار زیاد وارد بر آن را تحمل کند. برای مهار میلگرد در دیوار می‌توان از اشکال مختلفی استفاده کرد؛ برای مثال در برخی از موارد به صورت افقی و یا حتی عمودی در دیوار به کار گرفته می‌شوند.

 

میلگرد چیست ؟

پروفیلی با سطح مقطع دایره‌ای و توپُر را میلگرد می‌نامند که بیشتر افراد با نوع فلزی آجدار آن آشنایی دارند. معمولا میلگردها از فولاد ساخته و تولید می‌شوند اما تنوع تولید این محصول، بسیار زیاد بوده و در صنعت، انواع میلگرد، تولید و استفاده می‌شود. میلگردها از انواع مختلفی از جمله A3 ، A2 ، A1 و A4 ساخته می‌شوند که هر نوع از آن‌ها باهم تفاوت هایی دارند و در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چگونگی مهار دیوار با میلگرد ​​​​​

روشی مناسب برای مهار دیوار غیرسازه‌ای با میلگرد

میلگردها جهت مقاوم سازی ساختمان، تعمیر و بازسازی ساختمان‌های قدیمی و همچنین مقاومت ساختمان در برابر سیل و زلزله مورد استفاده قرار می‌گیرند. میبایست به این نکته توجه داشت که باید بین دیوار و سازه یکپارچگی مناسب وجود داشته باشد؛ چرا که در غیر این صورت ممکن است سازه خراب شود. برای دیوارهای غیرسازه‌ای باید مهار میلگرد با دیوار به روش اصولی صورت گیرد تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.یک روش مناسب برای مهار دیوار غیرسازه‌ای با میلگرد، استفاده از میلگرد بستر است که باعث شود سازه استحکام و دوام بالایی را به عمل آورد.

میلگرد عصایی چیست ؟ کاربرد آن

مهار دیوار با میلگرد چگونه انجام می شود؟

جهت مهار دیوار با میلگرد از دو روش استفاده می‌شود:

  • شکل افقی

در این روش یعنی مهار میلگرد در دیوار به شکل افقی میبایست از میلگرد کلاف به صورت خرپایی با قطر 4 یا 6 میلی‌متر استفاده نمود. در این روش میلگردهای بستر به شکل خرپایی در کنار هم دیگر قرار می‌گیرند. اتصال میلگردها با استفاده از قلاب یا گیره صورت می‌گیرد.

  • شکل عمودی

در روش دوم هم نوع قرارگیری میلگردها به صورت عمودی در کنار یکدیگر است. از آن‌جایی که معمولا میلگردها در دو نوع میلگرد ساده و آجدار وجود دارند، بهترین گزینه این است که برای استحکام بیشتر استفاده از میلگرد آجدار است. مهندسان به طور معمول از روش‌های مختلفی برای مهار دیوار با میلگرد در استفاده می‌کنند. در برخی از موارد، لازم است که میلگرد درون ملات قرار بگیرد تا بتواند پیوستگی خوبی بین سازه و میلگرد بستر به وجود آورد. استفاده از میلگرد بستر به این دلیل که به خوبی پی ریزی می‌شود می‌تواند دوام و استحکام سازه را دوچندان کند. 

مهار دیوار با میلگرد

عناصر و اجزای مهار دیوار

امروزه بیشتر از این روش‌ها جهت مهار دیوار استفاده می‌کنند اما شیوه‌های دیگری نیز برای مهار دیوار وجود دارد. از دیگر عناصر و اجزای مهار دیوار، وال پست است. وال پست کلاف‌هایی با طول مشخص هستند. روش کار این ابزار بدین صورت است که اسکلت را با دیوار درگیر می‌کند و سبب یکپارچه‌شدن، دوام و استحکام دیوار می‌‌شود. ساختار اصلی وال پست به‌صورت ستون و تیر است؛ این ساختار سبب انتقال نیروهای ناشی از باد، زلزله و غیره به اسکلت اصلی بنا می‌شود. در نتیجه این عملکرد باعث استحکام دیوار شده و مانع از تخریب دیوار می‌شود. وال پست دارای دو نوع افقی و عمودی است؛ از نوع عمودی وال پست برای دهانه‌های بزرگ استفاده می‌شود، بدین گونه که تیرچه واقع در طبقه پایین به تیرچه واقع در طبقه بالا جوش می‌خورد. البته امروزه به دلیل مزایایی بیشتر استفاده از میلگرد برای مهار دیوار، کمتر از سایر روش‌های مهار آن، همانند وال پست استفاده می‌شود.

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

سخن پایانی

در این مقاله قصد داشتیم مهار دیوار با میلگرد را مورد بررسی قرار دهیم. همان‌طور که مشاهده کردید کاربرد میلگرد بستر به‌دلیل افزایش دوام و استحکام سازه‌ها و دیوارها و همچنین پیش‌گیری از تخریب سازه‌های قدیمی است. مهار دیوار با استفاده از میلگرد به دو صورت افقی و عمودی صورت می‌گیرد. در‌واقع روش مهار دیوار به‌وسیله میلگرد از اصولی‌ترین و اساسی ترین روش‌های مقاوم‌سازی در ساخت و ساز به حساب می‌آید. 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0