آشپزخانه صنعتی

برای راه‌اندازی و داشتن یک آشپزخانه بزرگ و حرفه‌ای لازم است که شناخت درستی از لیست تجهیزات آشپزخانه صنعتی داشته باشید. آشپزخانه های صنعتی در بسیاری از ساختمان‌ های اداری، رستوران‌ ها، کارخانه‌ها، هتل‌ ها و ... قرار دارند.ماشین آلات آشپزخانه صنعتی در مشاغل کوچک و متوسط خدماتی،امروزه بخش بزرگی از نیروی کار را اشغال کرده است.در همه رستوران‌ها، کافه‌ها، هتل‌ ها و مجموعه‌ های رفاهی حضور این دستگاه‌ها لازم است.علاوه بر آن که همه رستوران‌ ها و کافی‌شاپ‌ ها به این تجهیزات نیاز ضروری دارند و به‌صورت مستمر آنها را مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تجهیزات آشپزخانه های صنعتی از لحاظ قدرت، دوام و ظرفیت با انواع خانگی آن ها متفاوت است. تجهیزات آشپزخانه رستوران عموما از جنس استنلس استیل ساخته می شود که علاوه بر ماندگاری در بهداشت و نظافت تجهیزات نیزبسیار تاثیرگذار است. 

 

تجهیزات مورد نیاز آشپزخانه صنعتی

  • دیگ خیساندن برنج

بیشتر غذاهای ایرانی به نحوی با پخت برنج در ارتباط هستند و حجم زیادی از سفارشات غذا در روز، به همراه برنج خواهد بود. از این روی، هر آشپزخانه صنعتی، نیاز به یک یا بیشتر دیگ خیساندن برنج دارند. این دیگ باید مانند سایر تجهیزات آشپزخانه صنعتی از جنس استیل باشد.

تجهیزات مورد نیاز آشپزخانه صنعتی

  • چرخ گوشت صنعتی

در یک آشپزخانه حرفه ای، هرگز گوشت چرخ کرده آماده خریداری نمی‌شود، بلکه در این شکل از کار تخصصی نیاز به یک چرخ گوشت صنعتی خواهد بود. این چرخ گوشت برای چرخ کردن انواع گوشت و با تنظیمات مختلف، کاربرد دارد.

  • اره استخوان بر

تکه کردن گوشت، قلم و ... در آشپزخانه‌های حرفه‌ای انجام می‌شود و آن هارا به صورت آماده خریداری نمی کنند، دستگاه اره استخوان بر از تجهیزات کاملا ضروری محسوب می‌گردد.

  • مخلوط کن صنعتی

از این دستگاه برای  مخلوط کردن مایه کباب، خمیر نان یا شیرینی و غیره کاربرد دارد و در بیشتر رستوران‌ها و آشپزخانه‌های مدرن صنعتی، یک نمونه از آن حتما وجود دارد.

  • یخ ساز صنعتی

اکنون هر آشپزخانه صنعتی یک یخ ساز حرفه‌ای دارد. این یخ ساز کمک می‌کند تا به طور پیوسته یخ‌های قالبی در ابعاد مختلف در اختیار داشته باشید.

یخ ساز صنعتی

  • خلال کن صنعتی

برای خلال کردن انواع مواد اولیه غذایی از جمله سیب زمینی، هویج و غیره، یک دستگاه خلال کن صنعتی نیاز است. البته میزان نیاز روزانه آشپزخانه یا تعریف منوی آن، تعیین کننده ضرورت خرید این دستگاه خواهد بود.

  • سبزی خرد کن صنعتی

خورد کردن سبزی با دست برای رستوران ها بسیار وقت گیر است و خرید آماده آن اصلا به صرفه نمی باشد،در این صورت هر آشپزخانه حرفه‌ای و صنعتی به یک دستگاه سبزی خرد کن نیاز دارد.

  • میز کباب‌ کشی صنعتی

برای قرار گرفتن انواع کباب ها ،یک میز لازم است این میز به شکلی طراحی شده که می‌ توان تمام سیخ‌ ها را در طبقه پایین آن قرار داده و با آماده کردن هر سیخ کباب، آن را در بخش بالایی به شکلی مطمئن جای داد.

  • میز دورچین استیل

 تمامی مواد دورچین غذاها مانند کاهوی خرد شده، خیارشور، ترشی، گوجه فرنگی، زیتون و غیره به صورت مجزا در قالب‌ هایی با جنس استیل و جداگانه آن ریخته شود و حین پر کردن بشقاب‌ها یا دیس‌های غذا، به میزان نیاز از هر یک برداشت می‌شود.

میز دورچین استیل

  • اجاق گاز صنعتی

 بسته به نوع کاربری مورد نظر شما، این که اجاق گاز همراه با فر باشد و یا جدا نیاز است و توصیه می‌شود که از هر دو مدل این اجاق گازها تهیه نمایید. همین طور نوعی از اجاق گاز صنعتی را داریم که همراه با گرم‌ کن بوده و پس از پخت غذا، می‌ توان جهت نگهداری، از بخش گرم‌ کن آن استفاده کرد. به علاوه انواع دیگری از اجاق گاز، مانند اجاق گازهای رومیزی صنعتی، اجاق پلوپز زمینی و غیره را نیز می توانید در نظر بگیریداجاق گاز ترکیبی به شکل همزمان عمل پختن، سرخ کردن، بخار پز کردن و دوباره گرم کردن را انجام دهند. این مدل اجاق ها به شکل یخچال هستند و کاربرد بسیار زیادی در آشپزخانه های صنعتی دارند.

  • کباب‌ پز گازی صنعتی

کباب‌پز گازی و نیز کباب پز ذغالی، عملکردی شبیه به هم داشته و در بسیاری از آشپزخانه‌های صنعتی و رستوران‌ ها برای پخت کباب، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • هود صنعتی

هود صنعتی دارای قدرت مکش فوق العاده‌ای بوده و در عین حال عملکردی مشابه هود های خانگی دارد. این هود ها را در بخش پخت غذا نصب کرده و بخار و بوی پخت انواع غذاها را به این شکل از فضای آشپزخانه خارج می‌سازند.

  • گرمخانه صنعتی

گرمخانه صنعتی از مواردی است که وجود آن در آشپزخانه بسیار کاربردی است و از سرد شدن غذا جلوگیری می کند.

اجاق گاز صنعتی

  • یخچال صنعتی

یخچال صنعتی و همین طور فریزر صنعتی نیز از تجهیزات کاملا ضروری آشپزخانه‌های صنعتی است که با توجه به حجم کاری آشپزخانه، سایز یا تعداد آن انتخاب می‌شود. مقاله بررسی خطوط تولید صنایع یخچال سازی صنعتی را مطالعه کنید.

  • قفسه استیل

این قفسه‌ها برای نگهداری مواد غذایی مختلف (غیریخچالی) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • سینک ظرفشویی صنعتی

این سینک از جنس استیل بوده و لگن‌ های آن عمیق و کاملا بزرگ هستند. سینک‌های ظرفشویی صنعتی در دو مدل همراه با آبچکان یا بدون آبچکان و دارای یک قفسه در بخش زیرین هستند.

  • پوست کن صنعتی

پوست کندن سیب زمینی و پیاز و دیگر مواد غذایی کاری سخت و وقت گیر برای رستوران‌ها است. به همین علت یکی از مهم ترین جایگاه ها در میان تجهیزات آشپزخانه صنعتی به دستگاه پوست کن اختصاص پیدا می کنند. این دستگاه ها می توانند در مدت زمانی کوتاه پوست انواع میوه ها را بردارند. برخی از مدل های دستگاه پوست کن حتی توانایی خرد کردن محصولات را نیز دارند.

  • خرد کن صنعتی

در کنار پوست گیر، به دستگاهی برای خرد کردن انواع میوه و دیگر محصولات نیاز است. دستگاه اسلایسر سیب زمینی و پیاز از کاربردی ترین و پر مصرف ترین انواع دستگاه خرد کن صنعتی است.

  • فر پیتزا

از پرکاربرد ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی فرها هستند. انواع فر پیتزا یا فر رستوران می توانند به شکل همزمان چند غذا را با یکدیگر بپزند و اخلالی در کار آن ها ایجاد نمی شود.

  • دستگاه آبگیری صنعتی

در برخی رستوران ها و آشپزخانه ها تمام مواد اولیه توسط خود مرکز تهیه می شود. در این شرایط برای تهیه انواع آب میوه، سس و رب گوجه فرنگی و همچنین چاشنی‌هایی همانند نارنج و غوره از دستگاه آبگیری صنعتی استفاده می شود. این دستگاه ها در مدل های مختلف دستگاه آب گوجه گیری و دستگاه آبگیری چندکاره در بازار موجود هستند و می توانند تک کاربرده و یا چند کاربرده باشند که بنابر نیاز آشپزخانه تهیه می شوند. 

فلزات کاربردی در ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی

فلزات کاربردی در ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی

  • فولاد ضد زنگ/ استنلس استیل

ظروف استنلس استیل امروزه بسیار پرکاربرد هستند. ظروف استیل ضد زنگ هم برای پخت و پز و هم برای نگهداری غذا مناسب اند به همین علت در ساخت تجهیزات آشپزخانه از استنلس به مراتب بیشتر استفاده می شود

  • آلومینیوم

از مزایای ظروف آلومینیومی رسانایی گرما و سهولت استفاده است. از آلومینیوم برای ساخت ظروف نچسب استفاده می شود. معمولا هرچه ضخامت کف ظروف بیشتر باشد توزیع گرما در آنها بهتر صورت می گیرد.

  • فولاد کروم

این فولاد که یکی از آلیاژهای استنلس استیل است برای ساخت کارد و چنگال به کار می رود. این فولاد دارای رنگی براق و مایل به آبی است و از آن برای تولید محصولات با کیفیت بالا که در برابر پوسیدگی و تیرگی مقاوم هستند استفاده می شود.

 

کاربرد فلزات در آشپزخانه صنعتی

  • قفسه ها در آشپزخانه

قفسه های باز در آشپزخانه ها را اغلب با استفاده از ورق های فولادی می سازند.این ورق ها که از طریق فرآیند نورد گرم و سرد ساخته می شوند دارای سطحی مسطح تر از سایر مواد اولیه مانند آهن یا فلزات دیگر هستند.  همچنین خمش پذیری ورق های فولادی مانند ورق های روغنی باعث می شود این ورق ها برای ساخت قفسه های فلزی آشپزخانه ها گزینه بسیار مناسبی باشند.

  • سینک،روشویی به سبک صنعتی

برای ساخت سینک یا روشویی از فلزاتی مانند روی, برنج یا استنلس استیل استفاده می شود. اکثر شیرآلات ساخته شده در از جنس برنج هستند و حدود 2.5 درصد سرب دارند. دلیل افزودن سرب به برنج افزایش مقاومت و خاصیت شکل پذیری آن است. شیرآلات ساخته شده از جنس فولاد ضد زنگ استحکام بیشتری دارند و بسیار بادوام هستند. روی هم یکی از فلزات مقاوم است که به دلیل قیمت ارزانتر آن نسبت به برنج برای ساخت شیرآلات و سینک استفاده می شود.

  • سطوح فلزی آشپزخانه صنعتی

در اغلب اوقات سطوح فلزی در آشپزخانه مانند کابینت ها از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. این فولاد استحکام بسیار بالایی دارد و طول عمر آن ها زیاد است.

میزان سرمایه برای ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی 

محصولات و ماشین آلات دیانی ماشین در ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی

 

فضای مورد نیاز جهت راه اندازی تولید تجهیزات آشپزخانه صنعتی

با استفاده بهینه از فضای موجود و با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی مورد نظر طراحی و نقشه جانمایی تجهیزات و ماشین آلات و فاز بندی تجهیز از جمله مهم ترین مراحل راه اندازی صنایع آشپزخانه صنعتی می باشد. متراژ مورد نیاز برای داشتن آشپزخانه صنعتی 150 الی 200 متر با احتساب دپوی مواد اولیه و مطلبات آن می باشد.

 

میزان سرمایه برای ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی 

اگر تمایل به راه اندازی صنایع تجهیزات آشپزخانه صنعتی دارید و به آن علاقه مند هستید می توانید کار خود را با سرمایه ای ما بین 150 میلیون الی 850 میلیون تومان شروع کنید،همچنین متراژ مورد نیاز برای داشتن صنایع یخچال سازی صنعتی 200 الی 300 متر می باشد.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0