فلزات کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف و ساختمان سازی دارد. برش و عملیات های بسیار مختلفی بر روی فلزات انجام می شود تا فلزات ، در شکل و اندازه های دلخواه به کار گرفته شوند. بنابراین بهتر است بدانید برشکاری به دو روش سرد و گرم انجام شده که هر کدام از آنها دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند. 

 

برش کاری به روش های سرد و گرم

برشکاری گرم

در انجام فرآیند برش به روش برش گرم در آن با بالا بردن دما تا نقطه ذوب فلز، اقدام به جداسازی مولکول های فلز نموده و به این روش فلز برش داده می شود. برش گرم نیز خود به سه دسته برش با دستگاه پلاسما (هوا برش) ، تیغ اره های دیسکی آتشی  و برش لیزر تقسیم می شود.

  • مزایای برش گرم

بزرگترین مزیتی که می توان برای برش گرم نامبرد، کاهش زمان برشکاری، عدم ایجاد تراشه، قابلیت همگام سازی با کامپیوتر، حکاکی و… می باشد.

برشکاری سرد

اما در انجام برش فلزات به صورت سر، در آن قطعه فلزی بدون ایجاد حرارت به اندازه دلخواه برش داده می شود. برش سرد نیز انواع مختلفی دارد که شامل برش از طریق واتر جت، اره نواری، اره دیسکی، اره دستی و اره لنگ را شامل می شود.

  • مزایای برش سرد

برش سرد دارای مزیت هایی مانند عدم تغییر در ساختار مولکول فلزات ، قابلیت برش مقاطع در سایز های متفاوت و اشکال مختلف، کاهش ضایعات، کیفیت سطحی مناسب، قطعات یکسان، عدم تولید گاز های مزاحم و سمی، تطبیق پذیری و انعطاف و مزیت های بیشمار دیگر که در دیگر مقالات تخصصی برش تیغ اره دات کام به آنها اشاره خواهیم کرد.

چند  روش متفاوت برای  برش انواع آهن آلات

انواع روش های برش آهن آلات

  • قیچی برش ورق (Steel Plate cutting Scissor)

اولین روش در برش آهن آلات استفاده از قیچی برش ورق می باشد. این قیچی بیشتر در برش هایی با ضخامت های پایین استفاده می شود. برش ورق گالوانیزه ، ورق روغنی و ورق رنگی معمولا با این دستهز قیچی ها انجام می شود. قیچی های برش ورق در انواع گوناگون مانند طویل بر، زاویه بر، سوراخ بر و لوله بر هستند.

  • گیوتین (Guillotine steel)

گیوتین نوعی قیچی در ابعاد بسیار بزرگ است. تکیه گاه آن بر روی زمین و عموما با استفاده از جریان الکتریسته و جک های هیدرولیکی کار می کند. قدرت گیوتین بسیار بالاست و عموما برش های طولی و عرضی را با آن انجام می دهند. برای خرید قیچی های هیدرولیکی می توانید، به سایت ماشین آلات دیانی مراجعه کنید.

  • دستگاه برش میلگرد (Rebar Scissor)

در کارگاه های ساختمانی اغلب یک دستگاه برش میلگرد مشاهده میگردد. تولید خاموت و آرماتور، میلگردهای حرارتی، میلگرد بستر، میلگرد زیگزاگ و میلگرد مش از بیشترین کاربردهای دستگاه برش میلگرد می باشد.

  • سنگ فرز(Grinding Machine)

 این دستگاه برای برش لوله، میلگرد، تیرآهن، ورق و اغلب محصولات فولادی کاربرد دارد. همچنین از دستگاه سنگ فرز می توان برای صیقل دادن نیز بهره گرفت. استفاده از صفحه سنگی که برای برش ورق سیاه به کار رفته است  در برش استینلس استیل باعث زنگ زدگی آن می گردد.

  • برش پلاسما (Plasma cutting machine)

دستگاه برش پلاسما در دو نوع دستی و اتوماتیک، یکی از مدرن ترین دستگاه های برش به حساب می آید. دقت این برش بالا، ضایعات کم، ایمنی نسبتا خوب، امکان حمل و نقل در نوع دستی آن بسیار عالی و در کل روش بسیار مناسبی برای برش انواع ورق آهن، برش لوله و ... می باشد.

انواع روش های برش آهن آلات

  • هوا برش (Flame cutting equipment)

 این روش با استفاده از ایجاد شعله بر روی فلز و اکسید نمودن آن پیش از آن که مذاب گردد برشکاری را انجام می دهد. 

  • گرد بر (Rounded cutter machine)

گرد بر که در دو نوع قیچی و دستگاه سنگ وجود دارد. می تواند به طور اختصاصی اشکال دایره ای شکل بر روی لوله، ورق و دیگر مقاطع فولادی ایجاد نماید.

  • واترجت (Water jet cutting machine)

دستگاه برش واترجت نیز در زمره دستگاه های به روز مورد استفاده در برش می باشد. انرژی مورد نیاز در برش ورق از فشار آب خروجی از نازل های این دستگاه تامین می گردد. دستگاه برش واترجت با الهام از دستگاه برش لیزری ساخته شده است فقط به جای نیروی لیزر از نیروی فشار آب بهره می برد.

  • سی ان سی (CNCComputer numerically controlled)

دستگاه سی ان سی برای برش انواع و اقسام محصولات فولادی کاربرد دارد. در دستگاه های سی ان سی روش های متفاوتی برای برش به کار گرفته می شود . از آن قبیل می توان پلاسما، لیزر و هوا برش را نام برد.

اقدامات لازم جهت رعایت نکات ایمنی

اقدامات لازم جهت رعایت نکات ایمنی

  • قبل از لمس قطعات برشکاری شده اجازه دهید تا خنک شوند.
  • از عینک ایمنی، حفاظ صورت و حفاظ شنوایی استفاده کنید.
  • اقدامات ایمنی چاپ شده بر روی دستگاه را  حتما بخوانید و رعایت کنید.
  • در هنگام کار با آهن آلاتی که دارای لبه های تیز هستند، دستکش بپوشید.
  • قسمت هایی از بدن که در معرض  خطر قرار دارند را با دستکش، پیراهن آستین بلند و شلوار بپوشانید.
  • هرگز در هنگام عملیات برشکاری به کسانی که در نزدیکی شما هستند اجازه ندهید کنار شما بایستند، مگر اینکه لوازم ایمنی و حفاظتی داشته باشند.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0