از ورق های عرشه فولادی جهت ساخت کف و سقف ساختمان ها استفاده می شود. در واقع یکی از انواع سقف های کامپوزیت، سقف عرشه فولادی می باشد که با استفاده از بتن مسلح و ورق های فولادی موجدار گالوانیزه ساخته می شود. این ورق ها به دلیل ایمنی بسیار بالا و هزینه کم بسیار محبوبیت دارند. عرشه فولادی در صنایع مختلف دارای کاربرد های گسترده ای می باشند. سقف های عرشه فولادی دارای کاربرد های منحصر به فردی هستند، به همین دلیل از آن ها در ساخت و ساز ها بسیار استفاده می کنند. در صنعت برای اتصال این سقف ها به سایر قسمت ها از اتصال دهنده های بسیار قوی استفاده می شود. یکی از انواع اتصال دهنده های بسیار قوی، گل میخ عرشه فولادی می باشد. در ادامه این مقاله له بررسی بیشتر گل‌میخ خواهیم پرداخت.

انواع ورق فولادی و کاربرد هرکدام

گل میخ چیست؟

گل میخ یا برشگیر اتصالی از جنس فولاد کم کربن است که در سقف های عرشه فولادی برای اتصال آن به سایر قسمت های سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. گل میخ ها به دلیل آنکه نقش بسیار مهمی در تحمل نیروهای وارد شده بر سقف دارند میبایست از کیفیت بالایی برخوردار باشند. برای اتصال گل میخ از دستگاهی موسوم به استادولینگ استفاده می شود که بدون الکترود کار می کند و اتصالی محکم و مقاوم ایجاد می کند. 

روش نصب گل میخ

جوشکاری گل میخ با استادولدینگ انجام می گیرد. سرعت جوشکاری این دستگاه بسیار بالا می باشد. گل میخ ها را می توان روی ورق های گالوانیزه یا اینکه به طور مستقیم روی بال نصب نمود. هنگام جوشکاری برای محافظت از این قطعه در برابر حوضچه مذاب، یک حلقه سرامیکی قرار داده می شود. طریقه اتصال گل میخ ها بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل بعد از اتمام کار باید تست شوند. جهت تست کردن آن ها باید فشار یکنواختی را به آن ها وارد کنیم، به طوری که نسبت به محور طولی گل میخ، حدود 30 درجه باید خم شوند. پس از وارد کردن فشار، این محصول نباید کنده یا شکسته شود.

همه چیز درباره گل میخ

موارد لازم جهت تولید گل میخ استاندارد 

  • جهت تولید گل میخ عرشه فولادی باید از مواد اولیه استاندارد استفاده نمود. برای تولید گل میخ ها به روش فورج گرم از میلگرد های ذوبی استفاده می شود که استاندارد نبوده و کیفیت بسیار پایینی دارد. درنتیجه نکته اول برای تولید گل میخ استاندارد استفاده از متریال با کیفیت می باشد.

  • در صنایع امروزی تنها گل میخ های تولید شده توسط روش فورج سرد مورد تایید هستند؛ زیرا محصولات ساخته شده به وسیله فورج گرم از لحاظ فنی دارای مشکل هستند. درنتیجه باید به روش تولید آن ها نیز دقت شود.

  • میبایست به این نکته توجه داشت که مشخصات ظاهری و ابعاد گل میخ ها نیز بسیار مهم است. الزامیست گل میخ های استاندارد فاقد هرگونه تخلخل، لهیدگی، مویه، ترک و... باشند. همچنین این گل میخ ها باید از لحاظ ابعادی با نمونه های استاندارد سازگاری داشته باشند. می‌توان با استفاده از بازرسی چشمی، ظاهر نوار جوش را بررسی نمود.  

ورق آلیاژی چیست و انواع آن

مزایای استفاده از گل میخ

استفاده از گل میخ سبب افزایش سرعت نصب شده و باعث می شود زمان اجرای پروژه به طور چشمگیری کم شود. برای جوشکاری گل میخ ها به هیچ گونه آماده سازی قبلی و برشکاری نیاز نبوده و تنها سالم و خشک بودن گل میخ ها برای اجرای عملیات جوشکاری روی آن ها کافیست. هنگام اجرای سقف با گل میخ هیچ گونه تغییر شکلی در قطعات رخ نمی‌دهد و تنها بخشی پایینی گل میخ تغییر می کند. جوشکاری گل میخ با استادولینگ بدون نیاز به الکترود صورت می‌گیرد. جوش دادن گل میخ به وسیله دستگاه های مخصوص و به صورت یکنواخت انجام می شود. به همین دلیل تاثیر خطاهای انسانی در اجرای آن حداقل می شود. گل میخ ها می توانند نیروهای وارد شده در تمام جهت ها تحمل کنند.

انواع گل میخ

گل میخ ها انواع مختلفی دارند ساخته می شوند. اگرچه ابتدا بیش از هرچیز دیگری به نکات فنی و ایمنی گل میخ‌ها توجه میشد اما با گذشت زمان گل میخ ها از نظر زیبایی شناختی نیز اهمیت خاصی پیدا کردند. از انواع گل میخ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • گل میخ ساده

ساده ترین نوع گل میخ که کاربرد صنعتی دارد، گل میخ ساده است. گل میخ های ساده در عین سبک بودن از ایمنی بالایی نیز برخوردار هستند. گل میخ های ساده از نظر ظاهری جذاب نبوده و به همین دلیل در مواردی که در معرض دید قرار ندارد از آن ها استفاده می شود. 

  • گل میخ طرح دار

گل میخ ها در موارد زیادی در معرض دید قرار دارند به همین دلیل لازم است تا جذاب باشند. گل میخ های طرحدار در اشکال هندسی مختلف تولید می شوند. به عنوان گل میخ های با طرح دایره و مربع بسیار رایج هستند. علاوه بر آن از طرح های برجسته مانند گل و ستاره نیز می توان روی گل میخ استفاده کرد.

  • گل میخ آنتیک

گل میخ های آنتیک معمولاً در محل هایی به کار برده می‌شوند که ساختاری قدیمی و سنتی دارند در این موارد از طرح های قدیمی برای گل میخ استفاده می شود.

همه چیز درباره گل میخ

ابعاد گل میخ

حداکثر قطری که گل میخ تولید می شود برابر ۲۰ میلی‌متر و حداکثر طول آن نیز ۴۰ میلی‌متر می باشد. انتخاب ابعاد گل میخ به نوع ورق گالوانیزه و مشخصات محیطی بستگی دارد.

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که گل میخ چیست و چه کاربردهایی دارد. همان طور که گفته شد، گل‌میخ‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0