امروزه مخازن استیل در صنعت کاربرد‌های بسیاری دارند. در پروسه ساخت آن‌ها، حداقل از 10 تا 11 درصد کروم استفاده می‌شود. برای دانستن نحوه ساخت مخازن استیل باید از مواد تشکیل دهنده آن اطلاعاتی داشت. یکی از پرکاربردترین استیل ها، استنلس استیل 304 است که در ساخت مخازن نیز از آن استفاده می شود. در ساخت این استیل 18 درصد کروم به کار می رود که مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون را اندازه زیادی افزایش می دهد. در این مقاله قصد داریم چگونگی روند ساخت این مخازن و‌ کاربردهای آن را بررسی کنیم.

ورق استنلس استیل کاربرد ها و ویژگی های آن

مخزن استیل چیست؟

به مخزن های ضد زنگی گفته می شود که جهت نگهداری مایعات و محتویات دیگر کاربرد داشته و از ورق‌های استیل ساخته و تولید می‌شوند. ورق‌های استیل را از نظر جنس می‌توان به انواع ۳۰۷ یا ۳۰۴ و ۳۱۶ یا ۳۱۶L تفسیم نمود‌.

چگونگی ساخت مخزن با ورق استیل

کاربردهای مخزن استیل

مخزن استیل دارای استقامت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی، فرسودگی، ضرب دیدگی، ساییدگی می‌باشند. از میزان استقامت برشی بالایی نیز برخوردارند. در این صورت این نوع مخزن با سطح کیفی بالا حاوی مخازن زیر فشار استیل، مخازن اندوخته مواد شیمیایی به شکل سنگینی، مخزن استیل، مخزن برای محافظت الکل و مواد دارویی، مخزن دو جداره جهت نگهداری از شیر و لبنیات و یا مخزن ۳ جداره برای محافظت از بستنی و دیگر مواد غذایی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و از پرکاربردترین محصولات در صنعت به حساب می‌آید.

روش های تشخیص انواع استیل

چگونگی ساخت مخزن استیل

مخازن ساختاری با دیواره باریک هستند که یا به وسیله یک پروسه نورد گرم یا نورد سرد و یا به وسیله جوشکاری ساخته و تولید می‌شوند. منابع ساخته شده تحت پروسه نورد به علت نداشتن حفره، مخازن مطلوبی به حساب می آیند؛ چرا که زیر فشار دچار نشست یا ترک خوردگی شود در آن بسیار نادر است. مخزن استیل تنها از تلفیق فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود. اگرچه می‌توانند از چندین گونه متعدد و متفاوت فولاد ضد زنگ باشند اما اصلی ترین آن ها استیل دو جزئی می‌باشد که از دو نوع فولاد نظیر آستنیتی و فریتیک است. این دو نوع عنصر در تلفیق با همدیگر بسیار قوی تر عمل خواهند کرد. استقامت این گونه فولاد ضد زنگ در مقابل زنگ زدگی و ترک خوردگی بسیار بالا است. کارخانجات از سایر اقسام استیل نظیر استیل نرن یا کربن استفاده نمی‌کنند؛ چرا که آن‌ها استقامت و قدرت کافی دارا نبوده‌اند و اگر دچار ترک شوند ممکن است بسیار خطر ساز باشند و در نهایت سبب آسیب به تجهیزات و مرگ کارکنان شوند‌.

  • طرح اولیه و نوشتن برنامه

میبایست طرح اولیه توسط برنامه نویسان نوشته شود، همچنین مهندسان با استفاده از نرم افزارهای خاص، محاسباتی انجام می‌دهند که برای ساخت مخازن استیل لازم است از آن‌ها بهره نمود. بعد از محاسبه پارامترهای ساخت مخزن که شامل نوع جوشکاری، سایز اتصالات، ضخامت و جنس ورق، ضخامت عدسی های موردنیاز و موارد دیگری که برای ساخت مخزن الزامی است که به صورت دقیق محاسبه شود، سپس براساس این اندازه ها طرح کلی مخزن طراحی می‌شود.

  • برش ورق استیل

در مرحله برش ورق استیل توسط تاییدیه های محاسباتی که کارفرما ارائه می دهد، ورق به وسیله دستگاه گیوتین و براکت به صورت دقیق برش می خورد. اگر مخزنی که قصد داریم تولید کنیم به صورت استوانه ای یا گرد باشند، ورق ها بایستی بعد از برش وارد دستگاه نورد شوند.

انواع مخازن و کاربردهای آن

  • شکل ‌دهی ورق‌ ها

پس از خروج ورق ها از نورد، عملیات شکل دهی بر روی آن ها صورت می‌گیرد. برای تولید مخازن ساده که حالت استوانه ای و گرد ندارند، ورق ها تنها به یکدیگر جوش می خورند و نیازی به عملیات شکل دهی وجود ندارد. نوع دستگاه نورد و استاندارد بودن آن در تولید یک مخزن استیل با کیفیت، بسیار با اهمیت است. در صورتی که دستگاه نورد دارای استانداردهای لازم نباشد، احتمال ایجاد تفاوت در قسمت های مختلف ورق وجود دارد. همچنین مقاومت مخزن در برابر عوامل خورنده و تحت فشار کم می‌شود. اگر در ضخامت قسمت های مختلف بدنه تفاوت وجود داشته باشد، هنگام استفاده از مخزن، بدنه آن ممکن است خسارت های جبران ناپذیری برای صنعت به وجود آورد‌.

  • مونتاژ مخزن

برای اتصال قطعات مخزن و جوشکاری از جوش آرگون با دستگاه تیگ استفاده می‌شود. البته ممکن است انواع جوشکاری های دیگر برحسب نیاز و توجیه اقتصادی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

  • پولیش مخزن

برای پولیش کاری از دستگاه های پیشرفته استفاده می شود تا ظاهری براق و زیبا به وجود آورد. همچنین ناهمواری های ایجاد شده برای جوشکاری نیز برطرف می شود. جهت پولیش کاری، مخازنی که برای نگهداری صنایع غذایی و دارویی استفاده می شوند، به پولیش تخصصی و میکروسکوپی نیاز دارند.

  • کنترل کیفیت مخزن استیل

در آخر مخزن تولید شده از نظر کیفیت مورد ارزیابی قرار می گیرد. البته لازم به ذکر است که در هر مرحله، از نظر کیفی اقدامات لازم صورت گرفته ولی باز هم در این مرحله، مخزن ساخته شده بررسی می شود.

 

انواع مخازن استیل

مخازن استیل در صنعت کاربردهای فراوانی دارند، به همین علت در انواع متفاوتی از نوع جوشکاری، نوع اتصالات، نوع جنس ورق استیل، میزان ضخامت و غیره تولید و ساخته می‌شوند. مخازن استیل براساس نوع جداره شامل موارد زیر هستند:

  • تک جداره

  • دو جداره

  • سه جداره

ساخت مخزن با ورق استیل

سخن پایانی

مخازن استیل به وسیله ورق استیل تولید و ساخته می‌شوند و از نظر نوع جوشکاری، نوع اتصالات، نوع جنس ورق استیل، میزان ضخامت و غیره متفاوتند. مخازن استیل از نظر نوع جداره به ۳ نوع تک، دو و سه جدار، از نظر نوع ورق استیل شامل ورق ۳۰۴، ورق ۳۰۷ و ورق ۳۱۶، از نظر ظرفیت ورق مخازن ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ لیتری، مخازن ۱۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰، مخازن ۴۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ دسته بندی می شود.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0