پالت‌ها از جمله وسایلی هستند که جهت آسان نمودن  ذخیره سازی و نگهداری اقلامی که توسط لیفتراک جابجا می گردد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشترین کاربرد راد  نگهداری و جابجایی کالا و مواد دارد. پالت‌ها با امکانات، قابلیت ها، ابعاد و تحمل‌ وزن‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند.

پالت چیست؟

پالت، سازه‌‌ی مسطح فلزی، چوبی یا پلاستیکی بوده که جهت حمل، جابه‌جا نمودن و بارگذاری وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرد. کالاهایی که به صورت فله با روش های مدرن بسته بندی می‌شوند و یا کالاهای سنگین و عظیم که امکان حمل و جابه‌جایی آ‌ن‌ها به صورت دستی و توسط فرد امکان پذیر نیست، با قرار گرفتن روی پالت به صورت مکانیزه حمل خواهند شد. پالت‌های چوبی اولین، به صرفه ترین پالت‌ها از نظر اقتصادی بوده‌اند و در نتیجه رایج‌ترین نوع پالت محسوب می‌شوند.
رفته رفته با گذشت زمان و با رشد تکنولوژی و پیشرفت صنایع مختلف و تولید پالت فلزی براساس نیازهای جدید صنایع به پالت‌های محکم تر و با دوام‌تر برای حفظ و نگهداری وسایل و کالا و با در نظر داشتن مزایای گوناگون پالت‌های فلزی و همچنین آشکار شدن معایب پالت‌های چوبی اعم از اتصالات غیرایمن و امکان صدمه دیدن بار در زمان حمل، خطر اشتعال پذیر بودن پالت‌های چوبی، جذب رطوبت و ایجاد پوسیدگی و تولید گاز متان، شکنندگی پالت‌های چوبی و قابل توجه‌ترین نکته اهمیت حفظ محیط زیست، کم کم پالت‌های چوبی کنار رفتند.

جوشکاری ورق گالوانیزه و همه چیز درباره آن

انواع پالت فلزی و باکس پالت‌های فلزی

  • پالت بهداشتی فلزی

  • باکس پالت قیر فلزی

  • پالت فلزی پتروشیمی

  • باکس پالت بهداشتی فلزی

  • پالت فلزی کاشی و سرامیک

  • باکس پالت سبک فلزی پتروشیمی

  • باکس پالت سنگین فلزی پتروشیمی

مزایای پالت فلزی
مزایای پالت های فلزی

پالت های فلزی از ویژگی‌ها و‌ مزایای بسیاری برخوردارند. گرچه از نظر اقتصادی نسبت به پالت‌های چوبی از هزینه‌ بالاتری برخوردارند اما مزایای بسیار زیاد پالت‌های فلزی سبب محبوبیت بسیار آن‌ها شده است. در ادامه به برخی از مزایای انواع گوناگون پالت‌های فلزی اشاره خواهیم کرد:

  1. دوام بالا

  2. تحمل وزن بیشتر

  3. عدم جذب رطوبت

  4. حفظ منابع طبیعی و فضای سبز

  5. مقاومت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی

  6. سهولت در دسترسی از طرفین مطابق با نیاز مشتری

  7. قابل بازیافت بودن پالت های فلزی بدون ایجاد هزینه های دفعی

  8. سطح بالای مقاومت در مقابل ضربه هنگام حمل و نقل یا بارگذاری

  9. صرفه جویی در هزینه با استفاده های متعدد و نامحدود از پالت های فلزی

  10. امکان بارگذاری روی قفسه های مرتفع با اطمینان کامل و بدون ایجاد مشکل و یا صدمه به بار

انواع مختلف پالت‌ها

باکس پالت
همانطور که از نامش پیداست، باکس پالت‌ها دارای دیواره هستند. این نوع از پالت‌ها جعبه‌هایی هستند که جهت نگهداری از مواد و محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. نظم‌دادن به انبارها و استفاده بهینه از فضا، نتیجه بهره‌بردن از باکس پالت‌ها خواهد بود. جهت ساخت باکس‌های پالت از ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. در حقیقت، سازندگان این نوع از محصولات با خرید ورق و تولید دیواره‌ای برای جعبه‌های فلزی مقاومت خوبی برای آن‌ها ایجاد می‌کنند.
باکس‌های تاشو
این نوع از پالت‌ها که به نام پالت‌های لولایی نیز شناخته می‌شوند، دارای دیواره‌هایی هستند که قابلیت تاشدن دارند. هنگامی که نیاز به استفاده از پالت تاشو نیست، امکان تاکردن دیواره‌های آن وجود دارد. در نهایت می‌توان با تا کردن این پالت‌ها هنگام استفاده نکردن از آن‌ها فضای کمتری اشغال نمود.
پالت‌ مسطح
پالت های مسطح دیواره ندارند و با نام پالت تخت نیز شناخته می‌شوند. این نوع از پالت‌ها به‌دلیل نداشتن دیواره کمتر قابل استفاده بوده‌اند و کاربردهای محدودتری نسبت به سایر انواع خود دارند.
پالت های نرده ای
پالت‌های نرده‌ای استحکام و‌ مقاومت بالایی دارند و از پروفیل در ساخت این پالت‌ها استفاده می‌شود. خرید پروفیل و قیمت آن می‌تواند روی هزینه‌ای که صرف پالت های نرده‌ای می‌شود تاثیرگذار باشد. نرده‌های این نوع از پالت ها به شکل عمودی یا افقی در دیواره باکس قرار می‌گیرند و انتخاب مناسبی برای صنع‌هایی هستند که در آن‌ها نیاز به تحمل نیروی زیاد و فشار خواهد بود. 

پالت فلزی چیست
باکس‌های توری
این نوع از پالت‌ها بسیار پرکابرد بوده که دیواره‌شان از جنس مِش یا توری‌هایی فولادی می‌باشد. ضخامت و تراکم مش و توری‌ها روی قیمت و وزن باکس‌های مذکور اثر می‌گذارند.
پالت گالوانیزه
برای مواقعی که با رطوبت سروکار دارند، استفاده از پالت گالوانیزه ‌پیشنهاد می‌شود. برای مثال اغلب در سردخانه‌ها از باکس‌های گالوانیزه استفاده می‌کنند. در مجموع، ورق‌های گالوانیزه به‌کاررفته در این پالت ها، زمانی کاربرد دارند که نیاز به شست‌وشو در یک محیط زیاد باشد. 
پالت‌های آلومینیومی
پالت‌های آلومینیومی هم به دلیل شکل‌پذیری زیاد و زیبایی ظاهری در صنایع متنوعی استفاده می‌شوند. البته باید به این نکته توجه داشت که استحکام و مقاومتشان در مقابل موارد دیگر کمتر است.

سوله خرپایی چیست؟ و کاربرد آن

سخن پایانی

پالت‌های فلزی در صنعت‌های مختلف بسیار کاربردی بوده‌اند. این محصولات از جنس آلومینیوم یا پروفیل‌های آلومینیومی‌اند. از ورق‌های گالوانیزه هم برای تولید پالت ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به انواع آن و مزایای استفاده از پالت‌ها اشاره نمودیم.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0