ورق ضد سایش ولدوکس چیست ؟ انواع و کاربرد ها

ورق ضد سایش ولدوکس (Weldox)

ولدوکس نوعی ورق فولادی ضد سایش است. این فولاد به دلیل دارا بودن عناصر آلیاژی کمتر، از استحکام بالایی برخوردار است‌ که این استحکام باعث شده تا در صنعت عمران یا خودرو کاربرد بسیاری داشته باشد. از دیگر ویژگی های برجسته ورق ولدوکس می‌توان به جوش پذیری مناسب آن اشاره نمود‌. به عبارتی دیگر ورق های ولدکس از ورق‌های فولادی هستند که در برابر سایش از مقاومت بالایی برخوردارند. هم چنین در برابر خوردگی به وسیله واکنش با هوا یا سایر موارد دارای مقاومت بالا و چشمگیری هستند.

 

کاربردهای ورق ولدوکس

در مواردی که کار بسیار حساس بوده سازه برای مدت طولانی قرار است مورد استفاده قرار گیرد و همچنین نیاز به مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش وجود دارد، از ورق‌های ولداکس استفاده خواهد شد.

به عبارتی در جاهایی که امکان برخورد بالا بوده یا این که امکان مالش و کشش انواع اشیاء و اجسام مختلف بر روی سطح فولادی وجود داشته باشد، استفاده از ورق‌های ضد فرسایش ولداکس گزینه‌ی مناسبی خواهد بود. چرا که در بسیاری از موارد فرسایش موقت بوده و در یک نقطه دیگر توان آن به اتمام خواهد رسید. در نتیجه آن سازه یا ابزاری که از ورق فولادی ساخته شده است در آن لحظه شکسته خواهد شد‌.

Veldox

ویژگی‌های اصلی ورق ولدوکس

از آن‌جا که ورق‌های فولادی در بسیاری از موارد برای تولید ابزار و تجهیزات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، میبایست در مراحل بعدی برش داده شده، خم کاری شده و یا این که به ورق‌ها یا مواد دیگر جوش داده شوند.

 

  • برش کاری

برای استفاده اکثر این ورق‌ها، میبایست در یک یا چند مرحله برش داده شوند. در مقایسه با برش تعداد زیادی از ورق های فولادی دیگر برش ورق‌های ضد فرسایش ولدوکس آسان‌تر است. یک خاصیت مهم این ورق‌ها در هنگام برش، ساکن بودن آن‌ها و عدم حرکت بر روی صفحه برش می‌باشد که در برخی از روش‌ها‌ بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

  • جوش کاری

 جوش دادن این ورق ها به خوبی انجام می‌شود البته مانند سایر ورق‌های فولادی، ممکن است ابتدا کمی‌ نیاز به گرم کردن داشته باشند. این کار برای اطمینان از ترک نخوردن فولاد انجام می‌گیرد. با این وجود مقدار گرمای مورد نیاز برای این ورق‌ها کم‌تر از سایر انواع فولادها می‌باشد.

  • خم کاری 

برای خم کردن این ورق ها نیروی بیشتری لازم است چرا که این ورق‌ها نسبت به سایر ورق‌های فولادی قوی‌تر هستند اما به طور معمول در یک نیاز یکسان، ورق‌های ولدوکس با ضخامت کم‌تری نسبت به ورق‌های عادی استفاده می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که در نهایت نیروی کم‌تری برای خم کردن این ورق‌ها نیاز باشد.

Veldox

انواع ورق ولدوکس

انواع مختلفی از ورق‌های ضد فرسایش ولدوکس تولید می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ولدوکس 700 اشاره کرد. هر کدام از انواع ورق‌ های فولادی بر اساس یک سری استانداردها ساخته می‌شوند. در نتیجه ویژگی‌های مختلف آن‌ها هم مانند مقاومت، کشش، خاصیت‌های ضد سایش و خوردگی متفاوت خواهد بود.

 

تولید ورق ضد سایش ولدوکس

مراحل تولید ورق‌‌های ضد سایش به صورت زیر انجام می‌شود:

1. برای شروع سنگ آهن را در کوره انفجاری ذوب می‌ریزند تا مواد نامطلوب آن‌ جدا شده و در واقع فرآیند تصفیه فولاد خالص انجام بگیرد. در این بخش عناصر مورد نیاز آلیاژی هم به آهن مذاب اضافه می‌شوند.

2. سپس تعدادی عناصر خاص و به میزان لازم به این آهن مذاب افزوده شده که به خاصیت ضد سایش بودن آن کمک می‌کنند. اساسا کربن، منگنز و کروم از جمله مهم‌ترین آن‌ها هستند.

3. در این مرحله به این مخزن حاوی فولاد مذاب، موادی افزوده می‌شود که مقاومت آن در برابر اکسید شدن را افزایش خواهد داد.

4. در پایان برای افزایش هر چه بیش‌تر مقاومت این ورق‌ها در برابر سایش، گاهی اوقات عملیات حرارتی بر روی آن‌ها انجام می‌گیرد.

5. ادامه مراحل تولید ورق ضد فرسایش ولدوکس مشابه با مراحل ساخت سایر ورق‌های فولادی است. 

Veldox

موارد استفاده ورق ضد سایش ولدوکس

سیمان سازی، خودرو سازی، صنایع معدن، کشاورزی، فولادسازی، ساخت ابزارآلات ساختمانی، ابزارآلات مربوط به نفت و گاز، ماشن‌های حفاری و موارد زیاد این چنینی دیگر، از مهم‌ترین مصرف کنندگان ورق‌های ضد فرسایش ولداکس محسوب می‌شوند. از دیگر مصارف رایج در بخش سدسازی، استفاده از این ورق‌ها برای تولید دریچه‌های سد می‌باشد. نمونه دیگر، در صنایع مربوط به لایروبی است. ماشین آلات فعال در این حوزه، پیوسته باید تیغه‌های یا چنگال‌های خود را در داخل کانال‌ یا جاهای دیگری که قصد لایروبی آن را دارند بکشانند. در این حین قطعا این ابزارآلات به مواد و اشیاء گوناگونی برخورد کرده و بر روی آن‌ها کشیده می‌شوند. به عنوان یک مثال کاملا واضح دیگر می‌توان به استفاده از این ورق‌ها در ساخت بالابرها اشاره نمود تا در طولانی مدت دچار ساییدگی و آسیب نشوند.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0