تفاوت فلز آلومینیوم و فلز روی

 


آلومینیوم


تفاوت فلز آلومینیوم و فلز روی

آلومینیوم در صنعت حمل و نقل برای ساخت هواپیما، کشتی، خودرو، دوچرخه و سایر وسایل نقلیه استفاده می شود. وزن سبک آلومینیوم باعث کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد وسایل نقلیه می شود. وزن سبک به این معنی است که برای جابجایی خودرو، نیروی کمتری نیاز داریم و به بازده بیشتر سوخت کمک می کند. اگرچه آلومینیوم در رده فلزات قوی شناخته نمی‌ شود، اما آلیاژ آن با سایر فلزات به افزایش مقاومت وسایل نقلیه کمک زیادی می‌ کند.

ساختمان‌ هایی که از جنس آلومینیوم هستند، به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، به تعمیر نیازی ندارند. آلومینیوم از نظر حرارتی، فلز بسیار مفیدی است؛ چرا که خانه را در زمستان گرم و در تابستان، خنک نگه می‎‌ دارد. لازم به ذکر است که فلز آلومینیوم به اشکال دلخواهی، برش‌ خورده و جوشکاری می‌ شود؛ این امر به معماران مدرن اجازه می‌‌ دهد که محدودیتی در ساخت سازه‌ ها نداشته باشند.

چگالی کم در آلومینیوم، آن را به بهترین گزینه برای استفاده در خطوط برق از راه دور تبدیل می‌ کند. در صورت استفاده از فلز مس، سازه‌ های پشتیبانی سنگین‌ تر، پر تعدادتر و حتی گران‎‌ تر می‌ شوند. شکل پذیری آلومینیوم از مس نیز بیشتر است و باعث شده تا خیلی راحت‌ تر به سیم تبدیل شود.

از آلومینیوم علاوه بر خطوط برق و کابل‌ ها، در موتورها، ساخت لوازم خانگی و سیستم‌ های قدرت استفاده می‌ شود. همچنین آنتن تلویزیون و بشقاب‌ های ماهواره‌ ای، حتی برخی از لامپ‌ های LED از آلومینیوم ساخته شده‌ اند.

به دلیل شکل ظاهری آلومینیوم، در ساخت کالاهای مصرفی کاربرد زیادی دارد. تلفن‌ های هوشمند، تبلت‌ ها، لپ تاپ‌ ها و تلویزیون‌ های صفحه تخت با آلومینیوم ساخته می‌ شوند. شکل ظاهری این فلز باعث می‌ شود تا کالاهای مصرفی، سبک، بادوام و زیبا به نظر برسند.

از آلومینیوم به دلیل وزن کم و استحکام بالا در ساخت بدنه، بال‌ ها و موتور هواپیماها و فضاپیماها به طور گسترده استفاده می‌ شود. ایرباس A380، بوئینگ 787، موشک فضایی فالکون 9 مثال هایی از کاربرد آلومینیوم در صنعت هوافضا هستند.

از آلومینیوم در ساخت لوازم خانگی مانند یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، ظرفشویی و اجاق گاز به دلیل وزن کم، قابلیت شکل‌ پذیری و زیبایی ظاهری استفاده می‌ شود. وزن کم ، استحکام بالا، زیبایی ظاهری، قابلیت بازیافت مزایایی هستند که باعث شده تا تولیدکنندگان از آلومینیوم در ساخت لوازم خانگی استفاده کنند. 


روی


تفاوت فلز آلومینیوم و فلز روی

فلز روی دارای ساختاری نرم و رنگ نقره‌ای مایل به آبی است. این فلز مقاومت کششی ناچیزی دارد و جزو فلزات شکننده محسوب می‌شود؛ به همین دلیل، آن را در حوزه‌های تحمل بار به کار نمی‌گیرند. به عبارتی، سختی روی بسیار کم است و مقاومت حداقلی دارد؛ البته آلیاژهای آن از مقاومت بالاتری برخوردار هستند. همچنین، فلز Zn دارای ساختار کریستالی شش وجهی است و تراکم کمتری در مقایسه با آهن دارد. از لحاظ انعطاف‌پذیری نیز در محدوده حرارتی 212 و 302 درجه فارنهایت به فلزی رسانا و چکش‌خوار تبدیل می‌شود. در کل، رسانایی روی معمولی است؛ اما خواص شیمیایی مناسبی دارد

روی توسط سنگ معدن سولفید تولید می‌شود که دارای کادمیوم، سرب، آهن، نقره و... است. این سنگ معدن در کشورهایی مانند چین، ژاپن، استرالیا و کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی به وفور یافت می‌شود. کشور ما نیز ذخایر لازم جهت استخراج سنگ معدن سولفید را دارد.

کاربردهای روی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


 • لوازم الکتریکی و الکترونیکی


• استفاده در صنعت خودروسازی


 • مورداستفاده در صنعت داروسازی


 •   استفاده در صنعت رنگ‌سازی و چاپ


•  ساخت آلیاژهای مختلف مانند برنج و برنز


•  استفاده به عنوان بخشی از محتوای باتری‌ها 


• آبکاری فلزات جهت جلوگیری از زنگ زدگی آن‌ها


• استفاده در سایر صنایع مانند لاستیک‌سازی، کشاورزی


راه های تشخیص تفاوت آلومینیوم و روی


تفاوت فلز آلومینیوم و فلز روی

برای اینکه بتوانید تشخیص تفاوت آلومینیوم و روی را با استفاده از روش های ساده انجام دهید نیاز است تا یک سری تست ها انجام دهید.

اولین تست مربوط به وزن آن می باشد که وزن و چگالی مربوط به آلومینیوم کمتر از روی می باشد و شما می توانید به راحتی با سنجش هم این موضوع را تشخیص دهید. مرحله بعد تست مربوط به ارتعاش صدا می باشد که در هنگامی که یک ضربه به روی بزنید صدای کمی ارتعاش و انعکاس داده می شود اما در آلومینیوم این صدا کش دار می باشد. 

تشخیص آلومینیوم از روی برای مردم عادی مشکل است ولی با انجام یک آزمایش ساده برای راحتی می توان این دو فلز را از یکدیگر تمیز کرد. یک قطره از محلول سولفات مس برروی فلز روی تاثیر می گذارد و سطح آن را سیاه می کند. البته این سیاهی به سادگی از بین می رودآلیاژ روی نسبت به آلیاژ آلومینیوم نقطه ذوب پایین‌تری دارد و در نتیجه ریخته‌گری به فشار کمتری نیاز پیدا می‌کند. نقطه ذوب پایین‌تر روی نسبت به آلومینیوم باعث می‌شود که نسبت به آن عمر طولانی‌تر،مقاومت بالاتر و در نهایت کاهش هزینه‌های بیشتر را به خصوص در پروژه‌های بزرگ داشته باشید.

علاوه بر موارد فوق، دمای ذوب پایین روی اجازه می‌دهد تا ریخته‌گری در محفظه گرم که ارزان‌تر از ریخته‌گری در محفظه سرد است، برای این آلیاژ انجام گیرد. استفاده از روش ریخته‌گری محفظه گرم سرعت در تولید را بالا می‌برد. روی یکی از سخت‌ترین آلیاژهای است که در مقوله مقاومت در برابر خوردگی از آلومینیوم پیشی گرفته است.

یکی دیگر از مزیت‌های روی نسبت به آلومینیوم این است که روی برای ساخت اجزای بسیار پیچیده یک انتخاب عالی است. همچنین به دلیل اینکه روی نقطه ذوب پایینی دارد ماشیکاری و برش آن راحت‌تر صورت می‌گیرد زیرا فشار و حرارت کمتری را برای عملیات می‌طلبد


کلام آخر


آلومینیوم در صنعت حمل و نقل برای ساخت هواپیما، کشتی، خودرو، دوچرخه و سایر وسایل نقلیه استفاده می شود. وزن سبک آلومینیوم باعث کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد وسایل نقلیه می شود. وزن سبک به این معنی است که برای جابجایی خودرو، نیروی کمتری نیاز داریم و به بازده بیشتر سوخت کمک می کند. اگرچه آلومینیوم در رده فلزات قوی شناخته نمی‌ شود، اما آلیاژ آن با سایر فلزات به افزایش مقاومت وسایل نقلیه کمک زیادی می‌ کند.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0