ورق دریایی چیست؟ و کاربرد آن

ورق دریایی چیست؟ و کاربرد آن

برای ساخت انواع کشتی و زیردریایی در صنعت کشتی‌رانی باید از تجهیزاتی چ ابزاری استفاده شود که ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند. چرا که کشتی‌ها به طور دائم در آب شناورند و نباید وزن زیادی داشته باشند. همچنین شوری آب نیز می‌تواند برای بدنه آنها مشکل آفرین باشد. اما با استفاده از انواع ورق دریایی، در ساخت کشتی‌ها این مشکل برطرف شده است. ورق های دریایی بسیار مقرون به‌صرفه هستند و در صنعت کشتی رانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و همه ویژگی‌های لازم را دارا می‌باشند.

ورق دریایی چیست؟

ورق دریایی که در ساخت کشتی‌ها و زیردریایی‌ها بکار می‌رود نوعی ورق نورد گرم است که از قابلیت جوش‌پذیری بسیار خوب، مقاومت در برابر خوردگی عالی و استحکام بالا برخوردار است. در نتیجه، برای تجهیزاتی که در تماس با آب شور دریا هستند بسیار کاربردی است. از نظر ظاهری مشابه ورق سیاه بوده اما رنگ روشن‌تری دارد و از نظر هزینه مقرون به صرفه تر است.

ورق دریایی و انواع آن

انواع ورق‌های دریایی

ورق دریایی GL-A

ورق دریایی GL-A، بیشترین مقاومت را داراست و به همین جهت فقط در صنایع ساخت کشتی و زیردریایی کاربرد دارد. مقاومت تسلیم این نوع ورق ۲۳۵ مگا پاسکال و مقاومت کششی آن ۴۰۰ تا ۵۲۰ مگا پاسکال است. همچنین کیفیت این نوع از ورق دریایی از ورق‌های مشابه بیشتر است و تا ضخامت ۱۰۰ میلی‌متر نیز تولید می‌شود.

ورق دریایی LR-A

کاربرد این ورق مانند ورق دریایی GL-A است و از نظر خواص مقاومت تسلیم و مقاومت کششی، تا حد زیادی مشابه آن است.

ورق دریایی A36

این ورق از پرکاربردترین و رایج ترین ورق دریایی محسوب می‌شود، به همین دلیل ممکن است گاهی ورق a36 را به عنوان معادل ورق دریایی استفاده کنند. این ورق بر اساس استانداردهای ASTM آمریکا ساخته و عرضه می‌شود. همچنین دارای مقاومت تسلیم ۲۰۰ مگاپاسکال و مقاومت کششی ۳۶۰ مگاپاسکال است. محتوای کربن آن کمتر از سایر انواع ورق های دریایی است و این امر سبب جوش‌پذیری بیشتر ورق می‌شود.

ورق دریایی A283

ورق دریایی مدل A283 یکی از پرکاربردترین ورق دریایی به شمار می‌رود که در چهار گرید مختلف A، B، C و D ساخته می‌شود. این گرید فولادی، استحکام کششی کم تا متوسط دارد و به شکل ورق تولید می‌شود.

تفاوت تسمه و ورق چیست؟

نحوه تولید ورق دریایی

روند تولید ورق‌های دریایی درست شبیه به فرآیند تولید ورق سیاه است. اگر کارخانه تولیدی، در زمینه تولید بیلت فولادی مستقل باشد، مراحل تولید شمش و افزودن عناصر آلیاژی را جهت ساخت ورق دریایی در محل کارخانه انجام می‌دهد. در نهایت به وسیله فرآیند نورد گرم، این ورق تولید و عرضه می‌شود.

اگر کارخانه در تولید بیلت خودکفا نباشد، آن را از کارخانه دیگری خریداری کرده و پس از تست نمودن، وارد خط تولید می‌کند. با حرارت دادن بیلت و نرم شدن آن از چند غلتک عبور می‌دهند تا به ضخامت و عرض دلخواه برسد. در نهایت، ورق سرد شده را به حالت شیت یا کویل، برش داده و سپس عرضه می‌شود.

کاربردهای ورق دریایی

کاربردهای ورق دریایی 

  1. ساخت شناور
  2. ساخت یدک‌کش
  3.  ساخت یدک‌کش
  4.  ساخت دکل نفتی
  5.  سازه‌های مجاور دریا
  6.  ساخت لندینگ گراف
  7.  ساخت اسکله دریایی
  8.  ساخت فانوس دریایی
  9.  ساخت پمپ‌های حفاری در دریا
  10.  انتقال آب، نفت و گاز از دریا به خشکی

چگونگی پانچ و سوراخ کاری ورق فلزی

سخن پایانی 

ورق‌های دریایی در گریدهای GL-A، LR-A و A36 تولید می‌شوند و دارای خواصی همچون استحکام مناسب، مقاومت به خوردگی بسیار بالا هستند و جوش‌پذیری مطلوب در کاربردهایی مانند ساخت کشتی، یدک‌کش، زیردریایی، اسکله و سکوهای نفتی، فانوس دریایی، لوله‌های انتقال آب و نفت و گاز از دریا به خشکی و غیره کاربرد دارند. این ورق‌ها ظاهری شبیه به ورق سیاه دارند اما رنگ روشن‌تری دارند. در این مقاله به بررسی انواع ورق‌های دریایی و ویژگی‌های آن‌ها پرداختیم.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0