تفاوت تراشکاری در مقابل فرزکاری

تفاوت تراشکاری در مقابل فرزکاری

عملیات روکشی بسته به نوع ماشین مورد استفاده، اغلب به عنوان تراش یا فرز دسته بندی می شوند. آنها شامل استفاده از یک ماشین برای حذف انتخابی مواد از انتها یا شانه قطعه کار می شوند. قطعه کار به یک ماشین تراش یا فرز محکم می شود و پس از آن در معرض ابزار برش قرار می گیرد. سپس ابزار برش مواد را از قطعه کار جدا می کند تا اندازه و شکل دلخواه به دست آید. در حالی که عملیات تراشکاری و فرزکاری نیاز به استفاده از ابزار آلات مشابه برای حذف مواد از قطعه کار دارد، اما عملکردشان دقیقاً یکسان نیست.

تراشکاری چیست؟

تراشکاری یک فرآیند ماشینکاری است که در آن از ماشین تراش استفاده می شود. ماشین تراش ماشین های سنگین و همه کاره ای هستند که دارای یک ابزار برش ثابت و یک قطعه کار چرخان می باشند. این فرآیند به عنوان تراشکاری شناخته می شود. در این پروسه قطعه کار به دستگاه وصل شده و پس از آن یک ابزار برش در حالی که روی آن فشار می دهد می چرخد. نیروی چرخشی ابزار برش تراش به آن اجازه می دهد تا مواد را از قطعه کار بیرون بیاورد و در نتیجه اندازه آن را کاهش داده و همزمان شکل آن را تغییر دهد.

فرزکاری چیست؟

همانطور که ممکن است حدس زده باشید روکش فرز نیز یک فرآیند ماشینکاری است که در آن از ماشین فرز استفاده می شود. ماشین های فرز دارای یک ابزار برش و یک قطعه کار هستند، اما این اجزا در مقایسه با ماشین تراش اساساً به شکل دیگری عمل می کند. در ماشین تراش، قطعه کار در برابر یک ابزار برش ثابت می چرخد. در یک ماشین فرز، ابزار برش در برابر یک قطعه کار ثابت می چرخد. اگرچه استثنائاتی وجود دارد، اما اکثر ماشین های فرز از ابزار برش تک تیغه استفاده نکرده و از ابزار برش چند تیغه ای استفاده می کنند. با کمک چند تیغه، ابزار برش قادر است مقدار بیشتری از مواد را نسبت به ابزار برش تراش که معمولاً دارای یک تیغه است، از قطعه کار جدا کند. صرف نظر از این، روکش فرز یک فرآیند ماشینکاری است که با قرار دادن قطعه کار در معرض یک ابزار برش دوار و چند تیغه، مواد را از قطعه کار حذف می کند.

سخن پایانی

تراشکاری و فرزکاری  دو نوع اصلی عملیات روکشی هستند. آنها به طور گسترده در صنعت تولید برای تغییر اندازه و تغییر شکل قطعات کار با قرار دادن آنها در معرض ابزار برش استفاده می شوند. تفاوت بین روکش تراش و روکش فرز در این است که اولی شامل استفاده از دستگاه تراشکاری بوده و دومی شامل استفاده از دستگاه فرز است. امیدواریم که این مقاله این به شما در ایجاد درک بهتری نسبت به پروسه تراشکاری و فرزکاری کمک کرده باشد.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0