جرثقیل‌

هر کدام از انواع جرثقیل‌ ها یک گروه متنوع از ماشین آلات بوده که برای بلند کردن اجسام سنگین و همچنین جابه جایی اجسام به صورت افقی به کار می‌رود. جرثقیل از بالابر و آسانسور، دستگاه آسانسور مسافری و سایر دستگاه‌های دیگر متمایز بوده و در درجه اول وظیفه جرثقیل بلند کردن اجسام به طور عمودی و به کمک نوار نقاله است. جرثقیل به طور مداوم برای بلند کردن و همین طور حمل مواد فله‌ای مانند غلات و یا زغال سنگ کاربرد دارد. 

 

انواع جرثقیل

  • جرثقیل های ثابت و متحرک

جرثقیل‌ ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: جرثقیل ثابت و جرثقیل متحرک.

جرثقیل‌های ثابت:یک سازه دائمی/نیمه دائمی هستند که معمولاً بر روی زمین یا ساختمان ثابت می‌شوند و بارهای سنگین را در مسیر ثابتی بلند و یا جابه‌جا می‌کنند.

 جرثقیل متحرک:بر روی آج‌ها یا چرخ‌های محکمی نصب می‌شوند و می‌توان آن‌ها را از محلی به محل دیگر منتقل کرد.جرثقیل‌ های متحرک محدود به یک مسیر ثابت نیستند و به‌راحتی می‌توانند باری را برداشته و سپس به جای دیگری منتقل کنند. 

  • جرثقیل استاتیک

یک سازه دائمی/نیمه دائمی است که بر روی زمین یا ساختمانی که به یک مسیر ثابت محدود شده است محکم شده و از طریق آن بار را جابه‌جا می‌کنند. به‌طور مثال در جرثقیل سقفی، اجزای اصلی آن شامل یک پل سقفی می‌شود که در امتداد چیزی مانند باند فرودگاه، به جلو و عقب حرکت می‌کند درحالی‌که بالابر در امتداد یک تیرچه به سمت دیگری حرکت می‌کند.

  • جرثقیل‌ سقفی

در جرثقیل سقفی، یک تیر افقی به نام پل وجود دارد که در یک مسیر مشخص، توسط ریل و اجزای دیگر بالا و پایین می‌رود. یک چرخ‌دستی و بالابر در امتداد پل حرکت می‌کنند تا بارها را در یک مسیر مستطیلی بالا و پایین بیاورند. این نوع معروف از انواع جرثقیل‌ ها معمولاً برای افزایش ایمنی و کارایی بیشتر در انبار‌ها یا تأسیسات استفاده می‌شوند و محدودیت‌های بار متفاوتی از 0.25 تا 400 تن دارند.

  • جرثقیل‌ برجی

جرثقیل‌های برجی از انواع جرثقیل‌ هایی هستند که در امتداد خطوط آسمان شهر می‌بینید و برای ساخت سازه‌های بلند مانند آسمان خراش‌ها استفاده می‌شوند. اجزای اصلی یک جرثقیل برجی یک برج عمودی است که به‌عنوان دکل نیز شناخته می‌شود و یک بازوی کشیده است.یک چرخ‌دستی و یک قلاب در امتداد بازویی حرکت می‌کنند که می‌توانند 360 درجه به دور دکل بچرخند. اغلب این جرثقیل‌ها با استفاده از جرثقیل‌های کوچک‌تر و متحرک مونتاژ می‌شوند. 

انواع جرثقیل

  • جرثقیل متحرک

جرثقیل‌ های متحرک یک بازوی کوچک دارند که اغلب به‌عنوان بوم مشبک یا تلسکوپی نیز شناخته می‌شوند. این بازوی کوچک روی یک کامیون یا سازه متحرک دیگر که از طریق آج‌ها یا لاستیک‌ ها حرکت می‌کند، نصب می‌شود و فرآیند حمل بار را آسان می‌کند.بازوی این جرثقیل‌ ها می‌تواند تا 360 درجه بچرخد و بسته به نوع و اندازه جرثقیل تا طول‌های مختلف گسترش یابد. همان‌طور که اشاره کردیم، انواع جرثقیل‌های متحرک به یک مسیر ثابت محدود نمی‌شوند و می‌توانند در سراسر محوطه ساخت‌وساز یا بین محیط‌ های دیگر حرکت کنند.

  • جرثقیل خزنده

جرثقیل‌ های خزنده که به آن‌ها جرثقیل مشبک نیز اطلاق می‌شود، بزرگ‌ترین جرثقیل‌ های متحرک هستند. این نوع جرثقیل‌های سنگین معمولاً از آج‌های (تانک‌ مانند) برای حرکت در محیط ساخت‌وساز و در جریان کار استفاده می‌کنند و می‌توانند بیش از 2500 تن بار را بلند کنند.از آنجایی که جرثقیل‌های خزنده سنگین‌ترین بارها را در میان جرثقیل‌های متحرک حمل می‌کنند، نیاز به مونتاژ بیشتری در محل دارند. با توجه به موارد استفاده و حجم سنگینی بار.

  • جرثقیل کامیونی

اصطلاحات جرثقیل کامیونی و جرثقیل سوار بر کامیون (TMC) به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. جرثقیل‌های کامیونی از انواع جرثقیل متحرک هستند که با نصب بازویی بر روی تخت کامیون ساخته‌می‌شوند. بنابراین بسیار پر‌استفاده هستند. جرثقیل‌های کامیونی کوچک‌تر از انواع دیگر هستند و معمولاً برای بلند کردن بارهای سبک‌تر استفاده می‌شوند. محدودیت ظرفیت بار آن‌ها چیزی حدود 45 تن است.

  • جرثقیل عرشه‌دار

جرثقیل‌ های عرشه‌دار از یک بازوی چرخان و تلسکوپی تشکیل می‌شوند که روی یک سطح کوچک با چهارچرخ نصب شده‌است. این جرثقیل‌ها معمولاً از گیره‌های بیرونی برای حمل و جابه‌جایی آسان بار استفاده می‌کنند. محدودیت ظرفیت بار آن‌ها حدود 4 تا 10 تن است. همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، این جرثقیل‌ها بار را با بلند کردن و قرار دادن روی عرشه خود در سراسر یک محیط حمل می‌کنند.

متریال های بکار رفته در ساختار جرثقیل

متریال های بکار رفته در ساختار جرثقیل

مهم ترین مواد مورد استفاده برای ساخت جرثقیل ، فولاد،متریال استنلس استیل و مقدار کمی کربن است.برای سازه هایی که نیاز به قدرت زیادی دارند، به خصوص در جرثقیل هایی که برای بلند کردن اجسام بسیار سنگین طراحی شده اند، انواع مختلفی از مواد به نام فولاد کم آلیاژ HSLA مورد استفاده قرار می گیرند.این عناصر شامل کروم، نیکل، مولیبدن، وانادیوم، تیتانیوم و نایوبیوم هستند. فولاد HSLA علاوه بر داشتن قوی، مقاوم در برابر خوردگی جو است و برای جوشکاری بهتر از فولادهای کربن مناسب است.بسته به طراحی دقیق جرثقیل، انواع مختلفی از مواد دیگر در تولید می تواند مورد استفاده قرار گیرد مانند لاستیک طبیعی یا مصنوعی برای ساختن لاستیک برای جرثقیل های متحرک،اجزای ساختاری خاص ممکن است از فلزات مختلف مانند برنز و آلومینیوم ساخته شود.اجزای الکتریکی ممکن است شامل مس برای سیم ها و عناصر نیمه هادی مانند سیلیکون یا ژرمانیم برای مدارهای الکترونیکی باشد.

 

ماشین آلات دیانی برای ساخت صنایع جرثقیل سازی

 

میزان سرمایه لازم برای راه اندازی خط تولید صنایع جرثقیل سازی

میزان هزینه لازم برای سرمایه گذاری در صنایع جرثقیل سازی با توجه به نیاز به ابزار ها بسیار متغیر است،حدودا بین 800 الی 1/5 میلیار برای شروع این کار لازم است.

فضای مورد نیاز هم نیز بسیار متغیر بوده و 500 الی 1500 متر می باشد.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0