دستگاه تراش چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاه تراش چیست و چگونه کار می کند؟

ماشین تراش یک ابزار ماشینکاری بسیار کاربردی است که در صنعت تولید از آن استفاده می شود. با ریشه هایی که به مصر باستان برمی گردد، این ابزارها به عنوان یکی از قدیمی ترین ابزارهای ماشینکاری در نظر گرفته می شوند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که ماشین تراش دقیقا چگونه کار می کند.

آشنایی با ماشین تراش و نحوه کار آن ها

اگرچه انواع مختلفی از ماشین های تراش وجود دارد اما همه آنها از روش مشابهی استفاده می کنند که در آن قطعه کار در برابر ابزار برش (که ثابت است) می چرخد. البته ماشین های فرز برعکس عمل می کنند. با ماشین فرز، قطعه کار ثابت است، در حالی که ابزار برش می چرخد. ماشین های تراش برای حذف مواد از روی قطعات کار با قرار دادن آنها در معرض برش طراحی شده اند. در این پروسه قطعه کار به ماشین تراش محکم وصل شده و در این مرحله هنگام فشار دادن به ابزار برش می چرخد. حرکت چرخشی قطعه کار امکان حذف سریع، کارآمد و دقیق مواد را فراهم می کند.

ماشین های تراش ماشین های بزرگ و پیچیده ای هستند که از بسیاری از اجزای جداگانه تشکیل شده اند. به عنوان مثال، هدستاک قطعه ای است که قطعه کار را در حین چرخش نگه می دارد. ماشین های تراش دارای یک دم هستند که می توان قطعه کار را به آن محکم کرد. دم به طور معمول برای قطعات کار بسیار بزرگ یا طولانی استفاده می شود.

انواع مختلف ماشین تراش

ده ها نوع ماشین تراش وجود دارد که هر کدام برای اهداف متفاوتی طراحی شده اند. ماشین های تراش نجاری با پشتیبانی از قطعات چوبی یکی از پرکاربردترین آن ها می باشد. آنها معمولاً با سرعت 500 تا 1000 دور در دقیقه (RPM) کار می کنند.

علاوه بر تراش های نجاری، تراش های فلزکاری نیز وجود دارد. فلزات عموماً سخت تر از چوب هستند، بنابراین ماشین های تراش فلزی به ابزار برش قوی تر و تیزتری نسبت به همتایان خود نیاز دارند. تراش های فلزکاری طیف وسیعی از ابزارهای برش متفاوت را ارائه می دهند که از نظر اندازه، شکل و جنس متفاوت هستند، اما همه آنها برای برش فلزات رایج مانند آلومینیوم و فولاد طراحی شده اند.

البته تراش شیشه کاری نیز نوع دیگری از تراش است که برای قطعات شیشه استفاده می شود. از این نوع تراش برای ساخت عینک و مواد نوری با قرار دادن آنها در معرض یک ابزار برش ثابت استفاده می شود. بسیاری از انواع دیگر تراش نیز وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از تراش زینتی، تراش علامت دار، تراش الگو و ... .

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0