قوطی پروفیل چیست؟

 

قوطی پروفیل را میتوان جز یکی از پرکاربردترین پروفیل‌ها در صنعت ساختمان و دیگر صنعت‌ها دسته بندی کرد. نام دیگر این نوع پروفیل پروفیل باکس است و بر اساس معیارهای گوناگون در گروه های متفاوتی دسته‌بندی می‌شود. همچنین قوطی پروفیل را ازنظر روش تولید به دو دسته مستقیم یا غیرمستقیم تقسیم می‌کنند. از لحاظ جنس به سه دسته اصلی آلومینیومی، آهنی و استیلی تقسیم می شوند. پروفیل مربعی استیلی از مهمترین نوع قوطی پروفیل محسوب می‌شود.

 

کاربردهای قوطی پروفیل

 

در برخی از موارد قوطی پروفیل در مقایسه با لوله پروفیل مستحکم‌تر عمل می‌کند. در واقع در مواقعی که جهت بار وارد بر سازه را از پیش بدانیم. اما اگر جهت بار وارده نا مشخص یا در همه جهات باشد، آنگاه باید در سازه از پروفیل دایره‌ای استفاده کرد. قوطی پروفیل به‌طور گسترده در صنایع گوناگون مورداستفاده قرار می‌گیرد. این صنایع عبارتند از:

  • ساختمان‌های مسکونی و تجاری

  • تولید درب و پنجره و نرده

  • ساخت و ساز های عمرانی 

  • ساخت میز و صندلی

  • صنایع کشاورزی 

  • صنایع تولیدی

  • صنعت معدن

  • خودروسازی

Profil

قوطی پروفیل از چه چیزی ساخته می‌شود؟

 

آهن، استیل و آلومینیوم سه ماده ی اصلی در تولید قوطی پروفیل هستند که ب دلیل پیشرفت‌های اخیر، مدتی است که کامپوزیت هم برای تولید آن به کار می‌رود.

  • قوطی پروفیل استیل: این نوع از پروفیل ها جز رایج‌ترین و پر کاربردترین نوع پروفیل است که از ویژگی های آن می‌توان به مقاومت در برابر زنگ زدن و استحکام بالای آن در برابر فشار اشاره نمود. در نتیجه، از این نوع پروفیل را برای ساخت اسکلت فلزی استفاده می‌کنند. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به دکوراسیون خارجی و داخلی و سقف ساختمان اشاره نمود.

  • قوطی پروفیل آلومینیومی: وزن کم، از چشمگیرترین خاصیت آلومینیوم است. البته انعطاف‌پذیری زیاد و مقاومت بالا در برابر خوردگی نیز دیگر ویژگی‌هایی هستند که پروفیل آلومینیومی داراست.

  • قوطی پروفیل آهنی: این نوع پروفیل نیز کاربرد بسیاری دارد و به دلیل قیمت پایین‌تر، فروش بالایی نیز دارد. مصرف این پروفیل در مواقعی است که احتمال خوردگی زیاد نباشد یا از نظر وزن سازه یا محصول، محدودیتی وجود نداشته باشد.

Profil

مزایا و معایب قوطی پروفیل

 

اطلاع  از معایب و مزایای قوطی پروفیل، می‌تواند برای بسیاری از افراد فعال در این حوزه، موثر باشد. تفاوت قوطی پروفیل‌ها معمولاً به جنس آن بستگی دارد؛ قوطی پروفیل ساخته‌شده از ورق گالوانیزه، در برابر رطوبت مقاوم است. این در حالی است که از مهم‌ترین مزایای پروفیل سی، سهولت نصب مصالح روی آن است. طبق ویژگی های ذکر شده، کسانی که به دنبال نصب آسان و کم‌هزینه هستند، پیشنهاد می‌شود که از پروفیل سی استفاده نمایند که برای پوشش دیوار، سقف و اتصال ستون‌هایی که فاصله‌ی زیادی با هم دارند، مناسب است. از معایب آن می‌توان گفت که اگرپروفیل سی، روی‌اندود نباشد، دچار خوردگی شده و از طول عمرش کم می‌شود.

پروفیل گالوانیزه هم بیشتر در صنعت ساختمان‌سازی و برای مقاوم‌سازی هرچه بیشتر در و پنجره‌‌های یو‌پی‌وی‌سی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه، استفاده از آن را در برج‌ها و ساختمان‌های مرتفع می‌توان دید که در مقابل فشارهای جوی مقاوم بوده و استحکام در و پنجره‌ها را بالا می‌برد. از دیگر مزایای پروفیل گالوانیزه می‌توان به جلوگیری از مشکل هرز‌شدن پیچ‌ها و افتادگی بازشوهای درها و پنجره‌ها اشاره نمود.

 

قوطی گالوانیزه

 

قوطی گالوانیزه، نوعی از قوطی‌های مورد استفاده در صنایع گوناگون است که فرآیند گالوانیزاسیون یا روی‌اندودکردن روی این نوع قوطی انجام می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های قوطی گالوانیزه می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و از استحکام زیاد آن در برابر فشار یا ضربه برخوردار اشاره کرد.

از این نوع قوطی گالوانیزه در مکان‌هایی استفاده می‎‌شود که احتمال زنگ‌زدگی و خوردگی فلز زیاد باشد. معمولاً در و پنجره‌های ساختمانی، بیشتر در معرض رطوبت هستند و بیشتر زنگ می‌زنند؛ در نتیجه، از قوطی گالوانیزه استفاده می‌شود.

Profil

انواع پروفیل بر اساس وزن

 

ضخامت پروفیل و ابعاد آن، تعیین‌کننده وزن آن است و هر چه ضخامت، ابعاد و وزن پروفیل بیشتر باشد، بیشتر در پروژه‌ها و سازه‌های بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دسته‌بندی بر اساس وزن، پروفیل‌ها به دو تقسیم می‌شوند:

  • پروفیل ساختمانی

به طور معمول این پروفیل‌ها در ضخامت‌های 2 تا 4 میلی‌متر و با طول 6 متر تولید می‌شوند. تولیدکنندگان ایرانی اغلب استاندارد اروپایی DIN را برای تولید این محصول در نظر می‌گیرند. اگرچه استانداردهای دیگری نیز برای تولید پروفیل وجود دارد که از آن جمله می‌توان به استانداردهایی که مطابق آیین‌نامه‌های AISC و ASTM تدوین شده و در کشورهایی مانند امریکا به کار می‌رود، اشاره نمود.

  • پروفیل صنعتی

این نوع پروفیل از ورق‌های سیاه با ضخامت بالا تولید می‌شود و به همین خاطر آن را پروفیل سنگین نیز می‌نامند. این نوع پروفیل با ابعاد 10*10 تا 400*400 میلی‌متر و در شاخه‌هایی با طول 6 و 12 متر تولید می‌شود. بیشتر تولیدکنندگان ایرانی، پروفیل‌های صنعتی را مطابق با استاندارد ISO EN 10219-2 تولید می‌کنند. اغلب پروفیل‌های صنعتی در سازه‌های فلزی بزرگ مانند ساخت پل‌ها، تابلوهای تبلیغاتی بزرگ، ساخت سازه‌های مربوط به صنایع نظامی، تولید خودرو، ساخت شاسی تریلرها و نفت‌کش‌ها، پایه میز و صندلی، چارچوب درب‌های بزرگ آهنی، تولید انواع قالب‌های فلزی به‌کاررفته در ماشین‌آلات و ساخت کرکره مغازه‌ها به کار می‌روند.

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0