آشنایی با تراش الماس و کاربردهای آن

آشنایی با تراش الماس و کاربردهای آن

تراشکاری یک فرآیند ماشینی است که در صنعت تولید برای حذف مواد از قطعه کار با استفاده از یک ابزار برش ثابت استفاده می شود. این کار معمولاً با استفاده از ابزارهای مخصوصی انجام می شود. پس از اتصال به ماشین تراش، قطعه کار می چرخد. سپس ابزار برش بر روی قطعه کار چرخان فشار می آورد تا مقداری از مواد آن را برش داده و از آن جدا کند. تراشکاری الماس یک فرآیند تراشکاری منحصر به فرد است که شامل استفاده از ابزار برش با نوک الماس است.

نمای کلی تراش الماس

تراش الماس از اصول مشابه عملیات تراشکاری سنتی پیروی می کند. به طوری که یک قطعه کار به یک ماشین تراش محکم می شود و پس از آن در معرض یک ابزار برش ثابت قرار می گیرد. تفاوت این است که تراشکاری الماس نیاز به استفاده از ابزار برش با نوک الماس دارد، در حالی که عملیات تراشکاری سنتی با فولاد، تیتانیوم یا سایر ابزارهای برش فلز انجام می شود. با تراش الماس، یک ابزار مخصوص برش با دقت بالا که دارای ویژگی بر روی ماشین تراش است استفاده می شود. الماس ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشد. صرف نظر از این، تمام عملیات تراشکاری الماس با استفاده از ابزار برش با نوک الماس انجام می شود. بیشتر عملیات تراش الماس شامل استفاده از ابزار برش تک نقطه ای است. به عبارت دیگر، ابزار برش با نوک الماس فقط یک نقطه ثابت دارد که به عنوان تراش الماس تک نقطه ای (SPDT) شناخته می شود. با این حال، عملیات تراش الماس وجود دارد که شامل استفاده از ابزار برش چند نقطه ای می باشد. ابزار برش با نوک الماس ممکن است دارای یک سر منحنی برای رسیدن به اندازه و شکل خاصی با قطعه کار تمام شده باشد.

مزایای تراش الماس

تراشکاری الماس عمدتاً در ماشینکاری هایی که نیاز به دقت بالایی دارند استفاده شده و معمولاً با استفاده از تراش CNC انجام می شود. در نتیجه، شرکت های تولیدی می توانند عملیات تراشکاری الماس را با استفاده از کامپیوتر برنامه ریزی کنند. کامپیوتر سیگنال ها را به ماشین تراش منتقل می کند و سپس با برش انتخابی قطعه کار با استفاده از یک ابزار برش با نوک الماس، عملیات را انجام می دهد. علاوه بر این، تراشکاری الماس به ویژه هنگامی که برای تولید اپتیک مادون قرمز (IR) استفاده می شود مؤثر است. این امر یک سطح صاف را ایجاد می کند که با سایر فرآیندهای تراشکاری یا ماشینکاری امکان پذیر نیست. البته ساخت اپتیک های IR تنها یکی از کاربردهای عملی تراش الماس است.

سایر فرآیندهای ماشینکاری مبتنی بر الماس

علاوه بر تراشکاری، الماس در چندین فرآیند ماشینکاری دیگر نیز استفاده می شود که برخی از آنها شامل آسیاب، سنگ زنی و آسیاب می شود. البته الماس گران است و این فرآیندها را تا حدودی برای شرکت های تولیدی محدود می کند. با این وجود، الماس به عنوان یکی از سخت ترین مواد در جهان شناخته می شود که آنها را در انواع فرآیندهای ماشینکاری مفید می کند.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0