ورق دامپا یکی از ابزارهایی است که جهت پوشش سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار پوششی علاوه بر زیبایی بخشیدن به سازه، از ورود باد به زیر سازه سقف محافظت می کند. از ورق های لمبه با توجه به کاربرد و نوع سازه از پرچ یا جوش جهت متصل کردن به سازه استفاده می شود. انواع مختلفی از این نوع ابزار پوششی موجود می باشد که در سوله استفاده می‌شود.دذ ادامه، درباره ورق دامپا بیشتر توضیح خواهیم داد‌. با ما همراه باشید.

 

دامپا چیست؟

در ابتدا بدانیم که ورق دامپا چیست. در واقع این ورق جهت پوشش سازه های شیروانی، دیواره های کانکس و سقف های کاذب از نوعی ابزار به نام دامپا در صنعت ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این ابزار پوششی با توجه به نوع کاربرد و سازه مورد نظر از روش هایی مانند پرچ برای ورق های لمبه رنگی و جوش برای ورق های لبه روغنی به منظور اتصال به سازه استفاده می کنند. ضخامت این پوشش با توجه به نوع کاربرد از 0.4 تا 1.2 میلی متر متفاوت می باشد. لمبه ها از انواع ورق های مختلف تهیه و تولید شده اند و به کار بردن این پوشش در سقف سبب زیبایی نمای سازه می‌شود و همانطور که گفته شد از ورود باد به زیر سازه جلوگیری می‌کند‌.

بررسی خطوط تولید تجهیزات پوشش سقف و سوله

ورق دامپا

ویژگی های ورق های دامپا

با توجه به ویژگی های زیادی که این ورق های دارند، پوشش بسیار مناسبی بشمار می‌آیند. از جمله مهمترین ویژگی های ورق های لمبه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در برابر زلزله بسیار مستحکم هستند.

  • ورق های لمبه غیر قابل اشتعال می باشند.

  • این ورق های پوشش بسیار سبکی می باشند.

  • عایق مناسبی برای رطوبت محسوب می شوند.

  • ورق های لمبه قابلیت شستشو و رنگ آمیزی دارند.

  • این ورق های پوشش عایق مناسبی برای صدا هستند.

  • نصب این ورق های پوششی بسیار سریع و آسان است.

  • حمل و نقل این پوشش های ورقه ای بسیار راحت و آسان می باشد.

  • در برابر عوامل جوی مانند گرما، سرما، باد و طوفان مقاوم می باشند.

  • دارای کیفیت بسیار زیادی می باشند و در نتیجه طول عمر آنها بالا است.

  • بار مرده ساختمان را کاهش می دهند و در نتیجه باعث کاهش هزینه طراحی سازه خواهند شد.

  • این ابزارهای پوششی دارای انعطاف پذیری بالایی می باشند و در نتیجه به زیبایی معماری سازه کمک خواهند کرد.

 

انواع مختلف ورق‌های دامپا

مواد اولیه مختلفی از قبیل سنگ، خاک، چوب، فلز، پلاستیک و رس در تولید سقف‌های معمولی استفاده می‌شوند. این مواد که با کیفیت و مزایای خود شناخته‌ شده بوده که در موارد مختلف به کار می‌روند. انتخاب سقف بسته به کاربرد و طول عمر سازه حائز اهمیت است. ورق‌های دامپا در سه نوع متداول فلزی، پلاستیک و موجدار یا راه راه دیده می‌شوند.

  • ورق دامپای فلزی

ورق‌های دامپای فلزی معمولاً با استفاده از فولاد ساخته می‌شوند. برای پوشش آن‌ها از گرانول‌های آکریلیک یا رنگی استفاده‌ شده است تا در نهایت سطح صاف و یکنواخت به وجود آوردند. تقویت این محصول با لایه‌ای دیگر از اسید کروماتیک موجب جلوگیری از زنگ‌زدگی می‌شود. کاربرد آن را می‌توانیم در سوله‌های حیاط ‌خلوت، روکش خانگی، ساختمان باغ‌ها، سقف‌های صنعت و غیره مشاهده کنیم. وزن سبک، نصب آسان و استحکام و دوام عالی از مزیت‌های ورق دامپای فلزی است. طرح و رنگ متنوع این محصول موجب شده تا با انواع سلایق تطابق پیدا کند. از چشمگیرترین ویژگی‌های این محصول سازگاری آن با محیط‌ زیست است؛ زیرا در تولید آن از مواد بازیافتی استفاده می‌شود.

  • ورق دامپای پلاستیک

این ورق‌ها کمترین دوام در اجرای سقف‌ها را ممکن است دارا باشند. اما به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص خود اکثراً در سازه‌های کوچک و موقت استفاده می‌شوند. از نکات مثبت این محصول می‌توان به نصب راحت، قیمت کم و تمیزی آسان اشاره نمود. همچنین ورق دامپای پلاستیکی با وزن کم خود دوام خوبی نیز دارد. زیبایی بصری کمتر و ایجاد صدای زیاد در اثر بارش باران از معایب این محصول به شمار می‌آید.

  • ورق دامپای راه راه

حضور چین‌های تکراری در این محصول علت نام‌گذاری آن است. تشدید یکپارچگی سقف با موج‌های این ورق به‌ راحتی صورت می‌گیرد. دوام و پایداری ثابت آن موجب شده تا به‌ شکل گسترده در مکان‌هایی چون ایوان‌ها، کانکس‌ها، گاراژها و دیگر جاها استفاده شوند.

همه چیز درباره سقف های شیروانی

انواع ورق دامپا

مراحل نصب سقف های کاذب دامپا

ابتدا برای اجرای سقف های کاذب دامپا باید مانند سقف های کاذب شبکه ای، خط تراز سقف را مشخص کرد. پس از آن، باید ناودانی پوشاننده از جنس آلومینیوم یا استیل را روی لبه دیوار با روش های مختلف نصب کرد و لبه ورق لمبه به راحتی در داخل این پروفیل های ناودانی شکل قفل و بست می شوند. برای اتصال به سازه از تسمه های آویز و U پانل ها استفاده می شود که دارای لبه های زیاد برای قفل شدن لبه پانل های لمبه روی آن می باشند. تعداد آویز ها و فواصل U پانل ها از یکدیگر با توجه به طول پانل های دامپا، وزن سازه و تجهیزاتی که روی سقف های کاذب دامپا تعبیه خواهند شد، تعیین می شوند. در نتیجه اگر قصد استفاده از سقف های کاذب دامپا را دارید، توصیه می‌شود اجرای آن به صورت اصولی صورت گیرد تا علاوه بر زیبایی، استحکام کافی را نیز پس از نصب در مقابل شرایط مختلف جوی داشته باشند.

قیچی هیدرولیک 2008

جمع ‌بندی

به ‌غیر از مصالح سنتی سقف مانند زونا، کاشی، نمد و غیره، گزینه‌ های دیگری نیز در قالب ورق دامپا موجود هستند. ورق ‌های دامپا با توجه به متریال ساختشان، انواع مختلفی داشته که ورق فلزی و پلاستیکی دو نوع از انواع رایج آن‌‌ها بشمار می‌آیند. قبل از انتخاب ورق موردنظر می ‌بایست مشخصات آنها مانند طول عمر، هزینه، نحوه نصب و غیره را بررسی نمایید تا انتخاب درستی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما در تماس باشید.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0